Ei saa katsoa! : näkökulmia haitallisen aineiston käsitteelle lastenteatterissa
Heinonen, Helmi (2014)
Heinonen, Helmi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111015426
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111015426
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tutkii haitallisen aineiston käsitettä lastenteatterissa. Työ etsii käsitteelle ”haitallinen aineisto” sisällöllisiä määrittelyjä kolmesta eri näkökulmasta. Kolme näkökulmaa ovat lainsäädäntö, kehityspsykologia ja haastattelututkimus.
Lainsäädännön näkökulmassa käsitellään kansainvälisestä laista Yhdistyneiden Kansakuntien lapsen oikeuksien sopimus ja kansallisesta lainsäädännöstä Suomen kuvaohjelmalaki. Kehityspsykologian näkökulmaksi on valittu Jean Piaget’n teoria lapsen kognitiivisesta kehityksestä. Haastattelututkimuksella on haettu työhön teatterinäkökulma. Haastattelumenetelmänä on käytetty strukturoitua asiantuntijahaastattelua. Haastatellut asiantuntijat ovat psykologi Riitta Martsola, teatteriohjaaja Marjaana Castren sekä dramaturgi Anna Krogerus. Kaikissa näkökulmissa on pohdittu kerätyn tiedon soveltamista lastenteatteriin kahdella tavalla: esityksen aiheen ja keinojen kautta.
Kerätyn tiedon pohjalta on luotu lastenteatterin tekijöille ja muille lastenkulttuurin kanssa työskenteleville työkalu, jonka avulla suunnitella, arvioida ja ikärajoittaa lapsilähtöisiä lastenteatteriesityksiä. Työkalu pohjautuu opinnäytetyön tutkimuksesta nousseeseen loppupäätelmään, että ikärajoittamista tarvitaan mahdollisimman vähän, kun lastenteatteria tehdään lapsilähtöisesti. Lastenteatteri-termi opinnäytetyössä tarkoittaa teatteriammattilaisten tekemiä teatteriesityksiä 4–12-vuotiaille lapsille.
Lainsäädännön näkökulmassa käsitellään kansainvälisestä laista Yhdistyneiden Kansakuntien lapsen oikeuksien sopimus ja kansallisesta lainsäädännöstä Suomen kuvaohjelmalaki. Kehityspsykologian näkökulmaksi on valittu Jean Piaget’n teoria lapsen kognitiivisesta kehityksestä. Haastattelututkimuksella on haettu työhön teatterinäkökulma. Haastattelumenetelmänä on käytetty strukturoitua asiantuntijahaastattelua. Haastatellut asiantuntijat ovat psykologi Riitta Martsola, teatteriohjaaja Marjaana Castren sekä dramaturgi Anna Krogerus. Kaikissa näkökulmissa on pohdittu kerätyn tiedon soveltamista lastenteatteriin kahdella tavalla: esityksen aiheen ja keinojen kautta.
Kerätyn tiedon pohjalta on luotu lastenteatterin tekijöille ja muille lastenkulttuurin kanssa työskenteleville työkalu, jonka avulla suunnitella, arvioida ja ikärajoittaa lapsilähtöisiä lastenteatteriesityksiä. Työkalu pohjautuu opinnäytetyön tutkimuksesta nousseeseen loppupäätelmään, että ikärajoittamista tarvitaan mahdollisimman vähän, kun lastenteatteria tehdään lapsilähtöisesti. Lastenteatteri-termi opinnäytetyössä tarkoittaa teatteriammattilaisten tekemiä teatteriesityksiä 4–12-vuotiaille lapsille.