Finnair Oyj:n liikennelentäjien HR-sovellusten käytettävyys
Pöyhönen, Teemu (2023)
Pöyhönen, Teemu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236668
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236668
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia yleisesti Finnairin liikennelentäjien HR-sovellusten käytettävyyttä ja sitä, miten kyseisten sovellusten käyttöönotto ja käyttöohjeistus oli toteutettu. Tutkimuskysymyksien avulla pureuduttiin siihen, mitkä olivat Finnairin liikennelentäjien HR-sovellusten haasteet nykytilanteessa ja miten kyseisten sovellusten käytettävyyttä voitaisiin parantaa. Lisäksi tutkittiin, miten liikennelentäjien liikkuvan työn erityispiirteet oli mobiililaitteille suunnitelluissa sovelluksissa huomioitu ja oliko eri mobiilisovellusten lukumäärä sopiva vai oliko eri sovelluksia liikaa tai liian vähän.
Digitalisaation myötä Finnair on siirtänyt monia HR-toimintoja sähköisiksi ja itsepalveluperiaattella toimiviksi, jolloin näiden uusien toimintatapojen tehokas viestiminen työntekijöille on myös oleellisen tärkeää. Tietoperustan avulla syvennettiin ja taustoitettiin käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen tuntemusta ja perehdyttiin tapoihin, millä edellä mainittuja käsitteitä voidaan mitata ja kehittää.
Tutkimusta tehtiin sekä määrällisen että laadullisen tutkimuksen keinoin. Kyselylomakkeella saatiin tärkeää ja helposti mitattavaa tietoa siitä, miten liikennelentäjät kokivat eri sovellusten käytettävyyden ja käyttöohjeistuksen, kun taas laadullinen tutkimus antoi mahdollisuuden tarkistaa kyselytutkimuksessa tehtyjä johtopäätöksiä tarkkailemalla käyttäjien toimintaa sovellusten parissa.
Tutkimuksen tuloksena löydettiin selkeitä tarpeita ohjeistaa liikennelentäjiä kattavammin eri HR-sovellusten käytöstä. Nyt käyttöohjeistus ja ongelmanratkaisu oli vahvasti vertaistuen varassa. Havaintojen perusteella tiettyjen sovellusten käytettävyyttä ja sitä kautta käyttäjäkokemusta tulee parantaa, jolloin käyttäjät saadaan sitoutettua hyödyntämään näitä sovelluksia omaehtoisesti.
Tuloksia voidaan hyödyntää yrityksen sisäisesti kehitettäessä nykyisiä tai luotaessa kokonaan uusia HR-sovelluksia. Johtopäätökset voivat myös kannustaa työnantajaa ottamaan loppukäyttäjät mukaan suunnitteluvaiheeseen ja luomaan kattavat ja helppokäyttöiset käyttöönottoprosessit ohjeistuksineen.
Digitalisaation myötä Finnair on siirtänyt monia HR-toimintoja sähköisiksi ja itsepalveluperiaattella toimiviksi, jolloin näiden uusien toimintatapojen tehokas viestiminen työntekijöille on myös oleellisen tärkeää. Tietoperustan avulla syvennettiin ja taustoitettiin käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen tuntemusta ja perehdyttiin tapoihin, millä edellä mainittuja käsitteitä voidaan mitata ja kehittää.
Tutkimusta tehtiin sekä määrällisen että laadullisen tutkimuksen keinoin. Kyselylomakkeella saatiin tärkeää ja helposti mitattavaa tietoa siitä, miten liikennelentäjät kokivat eri sovellusten käytettävyyden ja käyttöohjeistuksen, kun taas laadullinen tutkimus antoi mahdollisuuden tarkistaa kyselytutkimuksessa tehtyjä johtopäätöksiä tarkkailemalla käyttäjien toimintaa sovellusten parissa.
Tutkimuksen tuloksena löydettiin selkeitä tarpeita ohjeistaa liikennelentäjiä kattavammin eri HR-sovellusten käytöstä. Nyt käyttöohjeistus ja ongelmanratkaisu oli vahvasti vertaistuen varassa. Havaintojen perusteella tiettyjen sovellusten käytettävyyttä ja sitä kautta käyttäjäkokemusta tulee parantaa, jolloin käyttäjät saadaan sitoutettua hyödyntämään näitä sovelluksia omaehtoisesti.
Tuloksia voidaan hyödyntää yrityksen sisäisesti kehitettäessä nykyisiä tai luotaessa kokonaan uusia HR-sovelluksia. Johtopäätökset voivat myös kannustaa työnantajaa ottamaan loppukäyttäjät mukaan suunnitteluvaiheeseen ja luomaan kattavat ja helppokäyttöiset käyttöönottoprosessit ohjeistuksineen.