Ålands socialdemokraters visuella kommunikation på sociala medier nu och i framtiden.
Kemetter, Olivia (2023)
Kemetter, Olivia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121337058
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121337058
Tiivistelmä
Detta examensarbete beskriver hur Ålands socialdemokrater (ÅSD) kan förbättra sin visuella kommunikation inför kommande kampanjer, särskilt på sociala medier. Med fokus på ÅSD:s första digitala kampanj inför valet den 15:e oktober 2023, som grafiskt utformades av studerande Olivia Kemetter, syftar studien till att utvärdera kampanjens visuella aspekter och deras påverkan på valresultatet. För att uppnå detta genomfördes en kvalitativ expertintervju med grafikern Maria Antman, ansvarig för ÅSD:s kampanjdesign, och en fokusgruppdiskussion med fem socialdemokrater.
Resultaten pekar på att vissa kampanjinlägg (1, 2, 3 och 5) gav ÅSD en positiv identitet, medan ett inlägg (4) utan den karakteristiska röda färgen möttes mindre positivt. Balans och tydlig hierarki i bilderna ansågs avgörande. Fokusgruppdiskussionen betonade behovet av tydligare budskap och efterlyste bilder där kandidaterna direkt tittar direkt mot kameran. Önskemål om ökad användning av den röda färgen för att förstärka ÅSD:s identitet framkom. För att förbättra den visuella kommunikationen föreslogs även klarare budskapsformuleringar och en mer strategisk användning av bildmaterial.
Slutligen diskuteras dessa resultat med Nina Fellman, kampanjledare och lagtingsledamot för ÅSD, för att utforma rekommendationer för att stärka partiets visuella varumärke på sociala medieplattformar inför framtida kampanjer.
Resultaten pekar på att vissa kampanjinlägg (1, 2, 3 och 5) gav ÅSD en positiv identitet, medan ett inlägg (4) utan den karakteristiska röda färgen möttes mindre positivt. Balans och tydlig hierarki i bilderna ansågs avgörande. Fokusgruppdiskussionen betonade behovet av tydligare budskap och efterlyste bilder där kandidaterna direkt tittar direkt mot kameran. Önskemål om ökad användning av den röda färgen för att förstärka ÅSD:s identitet framkom. För att förbättra den visuella kommunikationen föreslogs även klarare budskapsformuleringar och en mer strategisk användning av bildmaterial.
Slutligen diskuteras dessa resultat med Nina Fellman, kampanjledare och lagtingsledamot för ÅSD, för att utforma rekommendationer för att stärka partiets visuella varumärke på sociala medieplattformar inför framtida kampanjer.