Aloittavien opiskelijoiden kiinnittyminen opintoihin Salon seudun ammattiopistossa
Rask, Jarna (2023)
Rask, Jarna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336923
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336923
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kehitetään vahvan aloituksen mallia Salon seudun ammattiopistossa. Salon seudun ammattiopisto tarjoaa monipuolista toisen asteen ammatillista koulutusta niin nuorille, aikuisille, yrityksille sekä työyhteisöille.
Tämän kehittämistyön tavoitteena on vahvistaa aloittavien opiskelijoiden kiinnittymistä opintoihin. Opiskelijoiden arjessa tämä näkyy mm. osallistumis mahdollisuuksien lisääntymisenä sekä oikea-aikaisena ohjauksena ja perehdytyksenä opintoihin. Salon seudun ammattiopiston tulee kehittää vahvan aloituksen mallia, jotta opiskelijat kiinnittyvät opintoihin ja heidän motivaationsa opiskeluun säilyy.
Kehittämistyön tuloksena mahdollistetaan jokaiselle opiskelijalle vahva opintojen aloitus. Varmistetaan myös, että opiskelijat kiinnittyvät oppilaitosyhteisöön ja opintoihin heti opintojen alusta alkaen.
Tavoitteena on yhteenkuuluvuuden ja osallisuuden tunteen vahvistuminen opintojen eri vaiheissa olevien opiskelijoiden kesken, eri oppimisympäristöissä. Kehittämistyössä käytettiin koulu- ja opetusympäristöön soveltuvaa kokeilevaa ja osallistavaa kehittämisotetta. Oppilaitoksessa on jo olemassa hyviä käytäntöjä vahvan aloituksen kannalta. Työssäni kerään tietoa opiskelijoilta, opetus ja ohjaushenkilöstöltä toiminnallisten menetelmien, haastattelujen ja ryhmähaastattelun avulla.
Kehittämistyön tuloksena syntyi vahvan aloituksen vuosikello. Vahvan aloituksen vuosikello tukee opiskelijan kiinnittymistä opintoihin. Vuosikello tuo näkyväksi henkilökunnalle ja opiskelijalle suunnitellun erilaisen tuen ja ohjauksen palvelut, joita oppilaitoksessamme on käytössä. Vuosikello toimii henkilökunnan ja opiskelijoiden tuen ja ohjauksen suunnannäyttäjänä opintojen eri vaiheissa. Opiskelijoiden arjessa tämä näkyy esimerkiksi osallistumismahdollisuuksien lisääntymisenä sekä oikea-aikaisena ohjauksena ja perehdytyksenä
opintoihin.
Tämän kehittämistyön tavoitteena on vahvistaa aloittavien opiskelijoiden kiinnittymistä opintoihin. Opiskelijoiden arjessa tämä näkyy mm. osallistumis mahdollisuuksien lisääntymisenä sekä oikea-aikaisena ohjauksena ja perehdytyksenä opintoihin. Salon seudun ammattiopiston tulee kehittää vahvan aloituksen mallia, jotta opiskelijat kiinnittyvät opintoihin ja heidän motivaationsa opiskeluun säilyy.
Kehittämistyön tuloksena mahdollistetaan jokaiselle opiskelijalle vahva opintojen aloitus. Varmistetaan myös, että opiskelijat kiinnittyvät oppilaitosyhteisöön ja opintoihin heti opintojen alusta alkaen.
Tavoitteena on yhteenkuuluvuuden ja osallisuuden tunteen vahvistuminen opintojen eri vaiheissa olevien opiskelijoiden kesken, eri oppimisympäristöissä. Kehittämistyössä käytettiin koulu- ja opetusympäristöön soveltuvaa kokeilevaa ja osallistavaa kehittämisotetta. Oppilaitoksessa on jo olemassa hyviä käytäntöjä vahvan aloituksen kannalta. Työssäni kerään tietoa opiskelijoilta, opetus ja ohjaushenkilöstöltä toiminnallisten menetelmien, haastattelujen ja ryhmähaastattelun avulla.
Kehittämistyön tuloksena syntyi vahvan aloituksen vuosikello. Vahvan aloituksen vuosikello tukee opiskelijan kiinnittymistä opintoihin. Vuosikello tuo näkyväksi henkilökunnalle ja opiskelijalle suunnitellun erilaisen tuen ja ohjauksen palvelut, joita oppilaitoksessamme on käytössä. Vuosikello toimii henkilökunnan ja opiskelijoiden tuen ja ohjauksen suunnannäyttäjänä opintojen eri vaiheissa. Opiskelijoiden arjessa tämä näkyy esimerkiksi osallistumismahdollisuuksien lisääntymisenä sekä oikea-aikaisena ohjauksena ja perehdytyksenä
opintoihin.