Digitaalisen kuluttajayhteisön hyödyntäminen tuotekehitysorganisaatiossa
Yli-Hemminki, Elina (2023)
Yli-Hemminki, Elina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121337074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121337074
Tiivistelmä
Kehittämistehtävän taustalla oli tunnistettu haaste kohdeyrityksen tuotekehitysorganisaation ja kuluttajayhteisön yhteistyössä. Tavoitteena oli löytää tuotekehitysorganisaation ja kuluttajayhteisön yhteistyöhön uusia näkökulmia ja kehittää prosessia. Lisäksi tavoitteena oli oppia hyödyntämään joukkoistamisen teoriaa kohdeorganisaatiossa. Kuluttajayhteisö on yhteisö, jolla on kehittynyt yhteisen tarkoituksen ja tavoitteen ympärille. Joukkoistaminen eli crowdsourcing tarkoittaa toimintojen ulkoistamista asiakkaille tietyillä osa-alueilla, esimerkiksi tuotteiden kehittämisessä, ideoinnissa tai sisällön tuottamisessa. Ulkoistamisen tavoitteena on tuottaa lisäarvoa sekä asiakkaalle, että yritykselle. Työ toteutettiin tutkimuksellisena kehitystyönä ja lähestymistapana käytettiin palvelumuotoilua. Työ koostui teoreettisesta viitekehyksestä, benchmarking-haastattelusta sekä kohdeorganisaatiolle toteutetusta kehittämistehtävästä. Työ mukaili tutkimuksellisen kehittämistyön prosessia. Teoreettinen viitekehys eli tietoperusta pohjusti elintarviketeollisuuden toimintaympäristöä, tuotekehitysprosessia, kuluttajayhteisön määrittelyä ja joukkoistamisen teoriaa. Joukkoistamisteorian syventämistä ja kehitystyön pohjustamista varten haastateltiin Partioaitta Oy:n avainhenkilöä teemahaastatteluna. Teemat koottiin kuluttajayhteisön ja tuotekehitysprosessin ympärille. Varsinainen kehittämistehtävä toteutettiin design sprint-mallilla kohdeorganisaation viidelle työryhmään osallistuvalle asiantuntijalle. Design sprint koostuu viidestä vaiheesta ja se on nopea ideointiin ja mallintamiseen soveltuva muotoilutyökalu. Benchmarking-haastattelua ja design sprint-mallia analysoitiin sisällönanalyysina. Benchmarking-haastattelun analyysin tulokset liittyvät yrityksen arvomaailmaan, monikanavaiseen kuluttajayhteisöön ja tuotevalikoiman hallintaan kuluttajayhteisön avulla. Design sprint-mallissa tuloksena saatiin osallistujien ideoima ja äänestämä kuluttajayhteisön ja tuotekehitysorganisaation yhteistyötä kehittävä prosessimalli.