Digipalvelut tutuksi : ohje yhteispäivystyksen hoitajille palveluohjauksen tueksi
Salonpää, Johanna (2023)
Salonpää, Johanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336748
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336748
Tiivistelmä
Opinnäytetyön työelämäyhteytenä toimi Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen (Soite) yhteispäivystys. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa sähköinen ohje, jonka avulla yhteispäivystyksen puhelinvuorossa oleva työntekijä suosittelee asiakkaille sähköistä palvelua nimeltä ”DigiSoite” osana potilasohjausta. Ohje liitettiin LifeCare-potilastietojärjestelmään. Lisäksi työssä suunniteltiin Digisoiten palveluista potilasohje, jossa kerrottiin, mitä palveluita sivustolla on ja mihin niitä voi hyödyntää asiakkaan terveyteen ja hyvinvointiin liittyvissä asioissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoisuutta Soiten sähköisistä digipalveluista sekä niiden sisällöstä.
Opinnäytetyö toteutettiin tuotekehittelyprojektina, johon kuului neljän jäsenen projektiryhmä. Sain opinnäytetyölleni valmiin aihe-ehdotuksen työelämästä. Opinnäytetyöprosessi eteni kehittämistarpeen tunnistamisesta ideavaiheeseen, jota seurasi luonnostelu-, kehittely- ja viimeistelyvaihe. Projektiryhmä osallistui tuotteen suunnittelu- ja viimeistelyvaiheeseen. Viimeistelyvaiheessa ohjetta muokattiin projektiryhmältä saadun palautteen perusteella.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin sähköisiä palveluita terveydenhuollossa, palvelu- ja potilasohjausta sekä tuotekehittelyprojektin etenemistä. Työn pohdinnassa tarkasteltiin omaa oppimista sekä projektin onnistumista. Rajallisen aikataulun vuoksi opinnäytetyössä ei ehditty käsittelemään palautetta, joka saatiin kehitetyistä tuotteista. Jatkokehittämisideana voisi olla opinnäytetyö siitä, nousiko digipalvelujen käyttöaste verrattuna puheluiden määrään. Käytännössä tämä tarkoittaisi sitä, vähenivätkö kiireettömät puhelut yhteispäivystyksen puhelinneuvontanumerosta ja käytettiinkö digipalveluja enemmän puheluiden sijaan.
Opinnäytetyö toteutettiin tuotekehittelyprojektina, johon kuului neljän jäsenen projektiryhmä. Sain opinnäytetyölleni valmiin aihe-ehdotuksen työelämästä. Opinnäytetyöprosessi eteni kehittämistarpeen tunnistamisesta ideavaiheeseen, jota seurasi luonnostelu-, kehittely- ja viimeistelyvaihe. Projektiryhmä osallistui tuotteen suunnittelu- ja viimeistelyvaiheeseen. Viimeistelyvaiheessa ohjetta muokattiin projektiryhmältä saadun palautteen perusteella.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin sähköisiä palveluita terveydenhuollossa, palvelu- ja potilasohjausta sekä tuotekehittelyprojektin etenemistä. Työn pohdinnassa tarkasteltiin omaa oppimista sekä projektin onnistumista. Rajallisen aikataulun vuoksi opinnäytetyössä ei ehditty käsittelemään palautetta, joka saatiin kehitetyistä tuotteista. Jatkokehittämisideana voisi olla opinnäytetyö siitä, nousiko digipalvelujen käyttöaste verrattuna puheluiden määrään. Käytännössä tämä tarkoittaisi sitä, vähenivätkö kiireettömät puhelut yhteispäivystyksen puhelinneuvontanumerosta ja käytettiinkö digipalveluja enemmän puheluiden sijaan.