Kajaanin somelähettiläiden sisällöntuotannon vuosikello ja ohjeistus
Isoaho, Katariina (2023)
Isoaho, Katariina
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336834
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336834
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja tuottaa Kajaanin somelähettiläiden Instagram-tilin sisällöntuotantoa varten vuosikello ja ohjeistus. Tavoitteena oli tuottaa somelähettiläille päivitettävä työkalu, joka rytmittäisi ja tekisi helpommaksi säännöllisen, tasapainoisen sisällöntuotannon. Ohjeistuksen tavoitteena oli selkeyttää somelähettiläänä toimimisen raameja ja sisällyttää tarvittava tieto yhteen tiedostoon.
Vuosikellon sisällöissä hyödynnettiin Kajaanin kaupungin tapahtumavuosikelloa sekä työn tekijän omakohtaista tietoa ja kokemusta somelähettiläille tärkeistä asiateemoista. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kaupunkibrändin ja sosiaalisen median sisällöntuotannon alle sijoittuvien teemojen kirjallisuudesta. Teorian myötä Kajaanin kaupunkibrändin luonne avautui uudella tavalla. Työssä hyödynnetty benchmark-menetelmä, jonka avulla saatiin tietoa Kajaanin kaupunkibrändin markkinaraosta verrattuna kahteen lähimpään isoon kaupunkiin, avarsi myös Kajaanin kaupungin brändin luonnetta. Sosiaalisen median sisällöntuotannon teoriasta löytyi oleellista tietoa liittyen Instagramin algoritmiin ja sisällöntuotannon hyödynnettäviin työkaluihin.
Lopullisena tuotoksena tuotettiin 12-sivuinen PowerPoint-tiedosto, jonka viisi ensimmäistä diaa sisältää ohjeistuksen eri osa-alueita, kuudes sivu varsinaisen vuosikellon sisältöehdotuksineen ja diat 7–12 kuukausikohtaiset sisältölistaukset. Tuotos käytettiin toimeksiantajan kommentoitavana, siihen saatiin lisäysehdotukset ja viimeinen versio luovutettiin opinnäytetyön loppuvaiheessa. Vuosikello ja ohjeistus päätyivät uusien somelähettiläiden käyttöön ja toimeksiantajan kommentin mukaisesti se on toimiva pohja somelähettiläiden toiminnalle.
Vuosikellon sisällöissä hyödynnettiin Kajaanin kaupungin tapahtumavuosikelloa sekä työn tekijän omakohtaista tietoa ja kokemusta somelähettiläille tärkeistä asiateemoista. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kaupunkibrändin ja sosiaalisen median sisällöntuotannon alle sijoittuvien teemojen kirjallisuudesta. Teorian myötä Kajaanin kaupunkibrändin luonne avautui uudella tavalla. Työssä hyödynnetty benchmark-menetelmä, jonka avulla saatiin tietoa Kajaanin kaupunkibrändin markkinaraosta verrattuna kahteen lähimpään isoon kaupunkiin, avarsi myös Kajaanin kaupungin brändin luonnetta. Sosiaalisen median sisällöntuotannon teoriasta löytyi oleellista tietoa liittyen Instagramin algoritmiin ja sisällöntuotannon hyödynnettäviin työkaluihin.
Lopullisena tuotoksena tuotettiin 12-sivuinen PowerPoint-tiedosto, jonka viisi ensimmäistä diaa sisältää ohjeistuksen eri osa-alueita, kuudes sivu varsinaisen vuosikellon sisältöehdotuksineen ja diat 7–12 kuukausikohtaiset sisältölistaukset. Tuotos käytettiin toimeksiantajan kommentoitavana, siihen saatiin lisäysehdotukset ja viimeinen versio luovutettiin opinnäytetyön loppuvaiheessa. Vuosikello ja ohjeistus päätyivät uusien somelähettiläiden käyttöön ja toimeksiantajan kommentin mukaisesti se on toimiva pohja somelähettiläiden toiminnalle.