Panoraamatutkimusten harjoittelu pääfantomilla : opas itsenäiseen harjoitteluun
Teerinkoski, Sirpa (2015)
Teerinkoski, Sirpa
2015
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113033030
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113033030
Tiivistelmä
Suomessa tehdään n. 400 000 hampaiden panoraamakuvausta vuodessa. Suurin osa näistä tehdään nuorille aikuisille ja lapsille, joilla säteilyn satunnaiset haitat ilmenevät aikuista herkemmin. Tutkimuksessa on todettu, että ammattikorkeakouluista valmistuneiden hoitajien käytännön hoitotaidot ja kädentaidot ovat puutteellisia. Tämä johtuu tutkimuksen mukaan siitä, että koulutus on liian teoreettista. Tästä johtuen on mielestäni tärkeätä opettaa suuhygienistiopiskeljoita ottamaan panoraamakuvia oikealla tavalla pääfantomia hyödyntäen. On myös tärkeää, että suuhygienistit oppivat turvallisen säteilyn käytön jo opiskeluvaiheessa, jotta potilaiden saamat säteilyannokset olisivat mahdollisimman pieniä. Päätin edistää suuhygienistiopiskelijoiden oppimista tekemällä tuotekehitysprojekti-tyyppisen opinnäytetyön hampaiden panoraamakuvien ottamisesta ja pääfantomin käytöstä.
Projektin tulostavoite oli tehdä käyttöopas pääfantomin käytöstä Oulun ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijoille.
Projektin toiminnallisena tavoitteena oli helpottaa suuhygienistiopiskelijoiden oppimista, kun he harjoittelevat hammaskuvien ottamista. Tuote on koko ajan saatavilla Oulun ammattikorkeakoulun, sosiaali- ja terveysalan yksikön röntgenluokassa, jotta opiskelijat voivat harjoitella hampaiden panoraamakuvauksia itsenäisesti mahdollisimman paljon.
Käyttöopas esitestattiin Oulun ammattikorkeakoulun röntgenhoitajaopiskelijoiden avulla. Jatkossa tuotetta voi kehittää muuttamalla sisältöä laajemmaksi, esimerkiksi lisäämällä siihen ohjeita intraoraalikuvauksen suorittamiseen. About 400 000 OPTG: s is taken in Finland every year. Many off the patients are young adults and children’s and therefore more sensitive to the harms off the x-ray than adults. Some research have found that some off the people who graduated from the University of Applied Sciences haves incomplete nursing skills and hand skills. The research says that this is because the education is too theoretical. This is why it’s important to teach dental hygienist students to take panorama photos in the right way by using the head phantom. It is also important that dental hygienist students will learn the safe use of radiation already in school so that patient’s radiation doses would be as low as possible. I wanted to advance dental hygienist student’s learning by making a technical product development project about taking a dental panorama pictures and how to use the head phantom.
The aim off the project was to product a learning material by writing a guide how to use a head phantom.
The short term practical aim was making dental hygienist students learning easier. Guide is always available in the School of Health and Social Care of Oulu University of Applied Sciences so it is easy to students to go practice panorama imaging independently.
I pre-tested the quality of the guide with the help of our school’s radiographer students. It would be possible to develop the product by making an instruction for intraoral imaging.
Projektin tulostavoite oli tehdä käyttöopas pääfantomin käytöstä Oulun ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijoille.
Projektin toiminnallisena tavoitteena oli helpottaa suuhygienistiopiskelijoiden oppimista, kun he harjoittelevat hammaskuvien ottamista. Tuote on koko ajan saatavilla Oulun ammattikorkeakoulun, sosiaali- ja terveysalan yksikön röntgenluokassa, jotta opiskelijat voivat harjoitella hampaiden panoraamakuvauksia itsenäisesti mahdollisimman paljon.
Käyttöopas esitestattiin Oulun ammattikorkeakoulun röntgenhoitajaopiskelijoiden avulla. Jatkossa tuotetta voi kehittää muuttamalla sisältöä laajemmaksi, esimerkiksi lisäämällä siihen ohjeita intraoraalikuvauksen suorittamiseen.
The aim off the project was to product a learning material by writing a guide how to use a head phantom.
The short term practical aim was making dental hygienist students learning easier. Guide is always available in the School of Health and Social Care of Oulu University of Applied Sciences so it is easy to students to go practice panorama imaging independently.
I pre-tested the quality of the guide with the help of our school’s radiographer students. It would be possible to develop the product by making an instruction for intraoral imaging.