AB-testaus pk-yrityksen markkinoinnissa : case: Lahti Padel Areena Oy
Liuksiala, Valtter (2023)
Liuksiala, Valtter
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136025
Tiivistelmä
Työ oli toiminnallinen ja sitä varten tehtiin A/B-testi Lahti Padel Areenalle. Lahti Padel Areena tarvitsi osaamista markkinoinnin tukemista varten. A/B-testi toteutettiin Meta Business Suite:n avulla, joka sisältää valmiit työkalut testin tekemistä varten. Testin jälkeen toteutettiin myös ohjeistus Lahti Padel Areenalle A/B-testin käyttämisestä jat-kossa.
Teoriaosuudessa avattiin tärkeimpiä termejä digimarkkinoinnista ja medioista. Käytiin läpi A/B-testi tarkemmin. Selitettiin digimarkkinoinnin kanavia, ja valikoitiin työn kannalta tärkeimmät esittelyyn. Lopuksi avattiin tarkemmijn Meta Business Suite -työkalua. Näiden pohjalta tehtiin A/B-testi, jota varten luotiin animoitu ja staattinen mainos Canva-ohjelmalla. Testin toteutus käytiin vaihe vaiheelta läpi.
Tuloksista pystyttiin päättelemään, että staattinen mainoskuva toimi tässä testissä paremmin, sillä se sai enemmän konversioita, jotka olivat linkin klikkaukset. Digimarkkinointi on jatkuvaa kehitystyötä ja A/B-testaaminen toimii parhaiten toistettujen testien kautta. Siten pystytään vertailemaan uutta dataa vanhaan ja saadaan selville parhaat menetelmät.
Teoriaosuudessa avattiin tärkeimpiä termejä digimarkkinoinnista ja medioista. Käytiin läpi A/B-testi tarkemmin. Selitettiin digimarkkinoinnin kanavia, ja valikoitiin työn kannalta tärkeimmät esittelyyn. Lopuksi avattiin tarkemmijn Meta Business Suite -työkalua. Näiden pohjalta tehtiin A/B-testi, jota varten luotiin animoitu ja staattinen mainos Canva-ohjelmalla. Testin toteutus käytiin vaihe vaiheelta läpi.
Tuloksista pystyttiin päättelemään, että staattinen mainoskuva toimi tässä testissä paremmin, sillä se sai enemmän konversioita, jotka olivat linkin klikkaukset. Digimarkkinointi on jatkuvaa kehitystyötä ja A/B-testaaminen toimii parhaiten toistettujen testien kautta. Siten pystytään vertailemaan uutta dataa vanhaan ja saadaan selville parhaat menetelmät.