Developing the Consultant Process in Company X
Aalto, Mette (2023)
Aalto, Mette
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236318
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236318
Tiivistelmä
Euroopassa solmitut määräaikaiset työsuhteet ovat pysyneet suosiossa jo kauan. Tämä näkyy henkilöstöpalveluyritysten liiketoiminnan vakautena. Tällaiset yritykset tarjoavat urakoitsijoita asiakasyrityksille ja ylläpitävät heihin liittyvää paperityötä. Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on kansainvälinen henkilöstöpalveluyritys, joka tarjoaa korkeasti koulutettuja konsultteja asiakasprojekteihin.
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä tarkastellaan Yritys X:n konsulttiprosessia ja konsultteihin liittyviä työtehtäviä. Produkti koostuu kahdesta osasta: parannellusta konsulttiliiketoimintaprosessista, sekä perehdytysoppaasta, joka tukee kyseistä prosessia. Opinnäytetyöprojekti aloitettiin elokuussa 2023 ja se jatkui joulukuuhun 2023 asti.
Opinnäytetyön tavoitteena oli auttaa Yritys X:n johtoporrasta prosessikommunikoinnissa ja prosessin parantamisessa. Lisäksi tavoitteena oli kehittää uusien työntekijöiden perehdytysmateriaalia, ja ymmärtää konsulttien näkökulma osana yrityksen toimintaa.
Teoreettinen viitekehys koostuu henkilöstöpalveluyrityksen liiketoimintamallista, sekä konsultin kokemuksen ja asianmukaisen perehdytyksen merkityksen selvittämisestä. Lisäksi teoria käsittelee liiketoimintaprosessien mallintamista, hallintaa ja parantamista. Teoria rajoittuu konsulttiprosessin tarkasteluun palkkaamisesta työn päättymiseen asti. Produktissa otetaan huomioon sosiaalinen kestävyys.
Produktin luominen alkoi tämänhetkisen liiketoimintaprosessin laatimisesta. Tämän jälkeen luotiin parannettu liiketoimintaprosessi konsulttien käsittelylle. Viimeiseksi luotiin konsulttien hallintaan liittyvä perehdytysopas. Keskeisimmät menetelmät olivat SWOT-analyysi, PDCA ja BPM-toimintaperiaate.
Opinnäytetyön aikana selvisi, että tämänhetkisessä prosessissa oli eniten puutteita kommunikaatiossa ja konsulttien omatoimisuudessa. Nämä piirteet otettiin huomioon parannellussa prosessissa. Perehdytysoppaasta tuli kymmenensivuinen PowerPoint, joka sisälsi keskeisimmän tarvittavan materiaalin uuden työntekijän opastamiseen.
Tulevaisuudessa Yritys X:ää suositellaan keskittymään prosessien toimeenpanoon ja ylläpitoon. Laajempi perehdytysmateriaalin luonti olisi myös suotavaa. Koska jokaista palautetta ei pystytty hyödyntämään parannellussa prosessissa, on sen sisältöön suositeltavaa palata jälkeenpäin.
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä tarkastellaan Yritys X:n konsulttiprosessia ja konsultteihin liittyviä työtehtäviä. Produkti koostuu kahdesta osasta: parannellusta konsulttiliiketoimintaprosessista, sekä perehdytysoppaasta, joka tukee kyseistä prosessia. Opinnäytetyöprojekti aloitettiin elokuussa 2023 ja se jatkui joulukuuhun 2023 asti.
Opinnäytetyön tavoitteena oli auttaa Yritys X:n johtoporrasta prosessikommunikoinnissa ja prosessin parantamisessa. Lisäksi tavoitteena oli kehittää uusien työntekijöiden perehdytysmateriaalia, ja ymmärtää konsulttien näkökulma osana yrityksen toimintaa.
Teoreettinen viitekehys koostuu henkilöstöpalveluyrityksen liiketoimintamallista, sekä konsultin kokemuksen ja asianmukaisen perehdytyksen merkityksen selvittämisestä. Lisäksi teoria käsittelee liiketoimintaprosessien mallintamista, hallintaa ja parantamista. Teoria rajoittuu konsulttiprosessin tarkasteluun palkkaamisesta työn päättymiseen asti. Produktissa otetaan huomioon sosiaalinen kestävyys.
Produktin luominen alkoi tämänhetkisen liiketoimintaprosessin laatimisesta. Tämän jälkeen luotiin parannettu liiketoimintaprosessi konsulttien käsittelylle. Viimeiseksi luotiin konsulttien hallintaan liittyvä perehdytysopas. Keskeisimmät menetelmät olivat SWOT-analyysi, PDCA ja BPM-toimintaperiaate.
Opinnäytetyön aikana selvisi, että tämänhetkisessä prosessissa oli eniten puutteita kommunikaatiossa ja konsulttien omatoimisuudessa. Nämä piirteet otettiin huomioon parannellussa prosessissa. Perehdytysoppaasta tuli kymmenensivuinen PowerPoint, joka sisälsi keskeisimmän tarvittavan materiaalin uuden työntekijän opastamiseen.
Tulevaisuudessa Yritys X:ää suositellaan keskittymään prosessien toimeenpanoon ja ylläpitoon. Laajempi perehdytysmateriaalin luonti olisi myös suotavaa. Koska jokaista palautetta ei pystytty hyödyntämään parannellussa prosessissa, on sen sisältöön suositeltavaa palata jälkeenpäin.