Asiakkaasta vieraaksi: Vieraanvaraisuus käsitteenä ja ravintolan vieraanvarainen palvelu : Case: Lapland Hotel Sky Ounasvaara
Salonen, Marjukka (2014)
Salonen, Marjukka
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110515276
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110515276
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kaupallinen vieraanvaraisuus ja ravintolan vieraanvarainen palvelu. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Lapland Hotels Oy, ja tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena Lapland Hotel Sky Ounasvaaran ravintolassa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mistä osa-alueista ravintolan vieraanvaraisuus muodostuu ja mitkä ovat vieraanvaraisen palvelun toteutumisen edellytykset ravintolan käytännön toimissa. Tutkimustulosten perusteella opinnäytetyössä määriteltiin myös Lapland Hotels -ketjun ravintoloiden oma vieraanvaraisuus. Opinnäytetyön tietoperustassa tarkasteltiin vieraanvaraisen palvelun lisäksi vieraanvaraisuuden käsitettä, kaupallisen vieraanvaraisuuden problematiikkaa ja vieraanvaraisen palvelun kehittämisen hyötyjä.
Tutkimuksessa käytettiin monipuolisesti laadulliselle tutkimukselle tyypillisiä aineistonkeruumenetelmiä. Aineistonkeruumenetelmät olivat osallistuva havainnointi, lomakekysely, kyselyyn perustuva lomakehaastattelu, teemahaastattelu ja täsmäryhmähaastattelu (n=24). Tutkimuksen tuloksissa ja johtopäätöksissä käytettiin tutkijan teoriaohjaavaa tulkintaa.
Tutkimustulokset osoittavat, että ravintolan vieraanvaraisuus muodostuu asiakaspalvelijan ominaisuuksista ja hänen toteuttamastaan asiakaspalvelusta, ruoka- ja juomatuotteesta, ravintolan palveluympäristöstä, työyhteisön sisäisestä vieraanvaraisuudesta sekä ravintolan esimiestyöstä. Nämä osa-alueet puolestaan muodostuvat osatekijöistä ja niiden komponenteista, jotka ovat vieraanvaraisen palvelun toteutumisen edellytyksiä ravintolan käytännön palvelutoimissa.
Opinnäytetyössä kehitettiin Lapland Hotel Sky Ounasvaaran ravintolan asiakkaan vieraanvarainen palvelupolku, pohjautuen Lapland Hotels -ketjun Aidon palvelun -palvelukonseptin määrittelemiin toimenpiteisiin. Samalla esitettiin ehdotuksia ravintolan vieraanvaraisen palvelun käytäntöön viemisestä ja sen siirrettävyydestä Lapland Hotels -ketjun muihin ravintoloihin.
Tutkimuksessa käytettiin monipuolisesti laadulliselle tutkimukselle tyypillisiä aineistonkeruumenetelmiä. Aineistonkeruumenetelmät olivat osallistuva havainnointi, lomakekysely, kyselyyn perustuva lomakehaastattelu, teemahaastattelu ja täsmäryhmähaastattelu (n=24). Tutkimuksen tuloksissa ja johtopäätöksissä käytettiin tutkijan teoriaohjaavaa tulkintaa.
Tutkimustulokset osoittavat, että ravintolan vieraanvaraisuus muodostuu asiakaspalvelijan ominaisuuksista ja hänen toteuttamastaan asiakaspalvelusta, ruoka- ja juomatuotteesta, ravintolan palveluympäristöstä, työyhteisön sisäisestä vieraanvaraisuudesta sekä ravintolan esimiestyöstä. Nämä osa-alueet puolestaan muodostuvat osatekijöistä ja niiden komponenteista, jotka ovat vieraanvaraisen palvelun toteutumisen edellytyksiä ravintolan käytännön palvelutoimissa.
Opinnäytetyössä kehitettiin Lapland Hotel Sky Ounasvaaran ravintolan asiakkaan vieraanvarainen palvelupolku, pohjautuen Lapland Hotels -ketjun Aidon palvelun -palvelukonseptin määrittelemiin toimenpiteisiin. Samalla esitettiin ehdotuksia ravintolan vieraanvaraisen palvelun käytäntöön viemisestä ja sen siirrettävyydestä Lapland Hotels -ketjun muihin ravintoloihin.