Alakouluikäisten tunnetaitojen tukemisen keinot oppilashuollossa
Luokkanen, Kaisa; Viitalahti, Ella (2023)
Luokkanen, Kaisa
Viitalahti, Ella
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136231
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten alakouluikäisten tunnetaitoja tuetaan oppilashuollossa. Työn tavoitteena oli tuottaa ajankohtaista ja luotettavaa tietoa kouluterveydenhoitajille, jotka työskentelevät alakouluikäisten kanssa. Opinnäytetyössä haettiin vastausta seuraavaan kysymykseen: mitä menetelmiä käytetään alakouluikäisten tunnetaitojen tukemisessa? Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Mukaan aineiston analyysiin valikoitui 12 tutkimusta, joista yhdeksän on suomenkielisiä ja kolme englanninkielisiä. Alakouluikäisten tunnetaitojen tukeminen nähtiin merkityksellisenä, koska se on keskeinen edellytys oppimiselle ja sillä on laaja-alainen
vaikutus hyvinvointiin.
Aineiston analyysin perusteella esiin nousseet tärkeimmät tunnetaitojen tukemiseen käytetyt menetelmät jakautuivat kuuteen pääryhmään, joita ovat mielenterveyden näkökulma, vuorovaikutus, tunnetuokiot, tunnekortit, leikki sekä tunnetaitoja tukevat ohjelmat. Tunteiden tunnistaminen ja ilmaiseminen ovat tärkeitä taitoja, jotka vaikuttavat oppilaiden hyvinvointiin ja mielenterveyteen. Vuorovaikutustaitoja tukee tunnetuokiot, jotka ovat erilaisia opettajalähtöisiä tuokioita ja joissa harjoitellaan tunnetaitoja. Tunnetuokioissa voi olla mukana tunnekortteja, joita voidaan käyttää tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoittelemisessa. Leikkien avulla oppilaat voivat kokeilla erilaisia rooleja, ilmaista ajatuksiaan ja olla sosiaalisessa kanssa käymisessä toisten oppilaiden kanssa. Opettajilla on käytössä erilaisia valmiita materiaaleja tunnetaitoja tukeviin menetelmiin. Sisältöä tarkasteltiin neljän näkökulman kautta, joita ovat: kouluterveydenhoitaja, opettaja, oppilaat ja koulukuraattori.
Tutkimusten tuloksista voidaan päätellä, että vuorovaikutus on merkittävin menetelmä alakouluikäisten tunnetaitojen tukemisessa. Opettajien merkitys on suurempi oppilaiden tunnetaitojen tukemisessa, koska opettajat ovat oppilaiden arjessa läsnä. Kouluterveydenhoitajan ja koulukuraattorin luokse oppilaiden tulee erikseen hakeutua puhumaan, sillä heidän luokseen mennään vain tarvittaessa. Kouluterveydenhoitajien on tärkeää olla tavoitettavissa, jotta oppilaat voivat tulla keskustelemaan heidän tunteistaan ja ajatuksistaan vastaanotolle.
vaikutus hyvinvointiin.
Aineiston analyysin perusteella esiin nousseet tärkeimmät tunnetaitojen tukemiseen käytetyt menetelmät jakautuivat kuuteen pääryhmään, joita ovat mielenterveyden näkökulma, vuorovaikutus, tunnetuokiot, tunnekortit, leikki sekä tunnetaitoja tukevat ohjelmat. Tunteiden tunnistaminen ja ilmaiseminen ovat tärkeitä taitoja, jotka vaikuttavat oppilaiden hyvinvointiin ja mielenterveyteen. Vuorovaikutustaitoja tukee tunnetuokiot, jotka ovat erilaisia opettajalähtöisiä tuokioita ja joissa harjoitellaan tunnetaitoja. Tunnetuokioissa voi olla mukana tunnekortteja, joita voidaan käyttää tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoittelemisessa. Leikkien avulla oppilaat voivat kokeilla erilaisia rooleja, ilmaista ajatuksiaan ja olla sosiaalisessa kanssa käymisessä toisten oppilaiden kanssa. Opettajilla on käytössä erilaisia valmiita materiaaleja tunnetaitoja tukeviin menetelmiin. Sisältöä tarkasteltiin neljän näkökulman kautta, joita ovat: kouluterveydenhoitaja, opettaja, oppilaat ja koulukuraattori.
Tutkimusten tuloksista voidaan päätellä, että vuorovaikutus on merkittävin menetelmä alakouluikäisten tunnetaitojen tukemisessa. Opettajien merkitys on suurempi oppilaiden tunnetaitojen tukemisessa, koska opettajat ovat oppilaiden arjessa läsnä. Kouluterveydenhoitajan ja koulukuraattorin luokse oppilaiden tulee erikseen hakeutua puhumaan, sillä heidän luokseen mennään vain tarvittaessa. Kouluterveydenhoitajien on tärkeää olla tavoitettavissa, jotta oppilaat voivat tulla keskustelemaan heidän tunteistaan ja ajatuksistaan vastaanotolle.