Sosiaalinen kuntoutus ja yhteiskehittäminen : työpajoihin osallistuneiden kuntoutujien näkökulma
Tewelde Habte, Tomas; Sirviö, Sipi (2023)
Tewelde Habte, Tomas
Sirviö, Sipi
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136165
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136165
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Tavoitteena oli tuoda esiin ryhmämuotoisiin työpajoihin osallistuneiden kuntoutujien näkökulmia, jotta ryhmämuotoisen toiminnan järjestämistä voitaisi kehittää asiakaslähtöisesti. Asiakasryhmänä oli koulutuksen tai työelämän ulkopuolelle jääneet eli syrjäytymisvaarassa olevat 18–29–vuotiaat nuoret. Kehittämistyön toimeksiantaja toimi Etelä-Suomessa sosiaalista kuntoutusta nuorille tuottava yhdistys.
Tässä opinnäytetyössä keskitytään sosiaalisen kuntoutuksen ja yhteiskehittämisen käsittelyyn. Lisäksi tietoperustassa käsitellään nuoruutta elämänvaiheena ja nuorten syrjäytymistä, sekä osallisuutta. Työpajoihin osallistuneiden kuntoutujien näkökulmia kartoitettiin järjestämällä yhteiskehittämispajat, joissa toteutettiin ryhmähaastattelut. Yhteiskehittämispajojen ja haastatteluiden teemoina olivat ryhmäytyminen ja ohjausmenetelmät. Saadun aineiston käsittelyssä hyödynnettiin fenomenologista analyysia.
Tämän opinnäytetyöraportin lopussa esitellään ryhmähaastatteluista saadut tulokset. Keskeisinä tuloksina ryhmäytymistä edistävinä tekijöinä korostui ryhmään kuulumisen ja vertaistuen tärkeys, sekä toiminnan ohella luonnollisesti tapahtuva ryhmäytyminen. Keskeisinä tuloksina toimivista ohjausmenetelmistä korostui ohjaajan sanavalintojen merkitys pakollisuuteen liittyen, sekä kuulluksi tulemisen tärkeys ohjaajan kanssa kahdenkeskisissä keskusteluissa. Jatkossa tuloksia voidaan hyödyntää kontekstista riippumatta ryhmämuotoisen toiminnan järjestämisessä. Kehittämistoiminnan prosessissa hyödynnettiin kehittämistyön konstruktivistista mallia.
Tässä opinnäytetyössä keskitytään sosiaalisen kuntoutuksen ja yhteiskehittämisen käsittelyyn. Lisäksi tietoperustassa käsitellään nuoruutta elämänvaiheena ja nuorten syrjäytymistä, sekä osallisuutta. Työpajoihin osallistuneiden kuntoutujien näkökulmia kartoitettiin järjestämällä yhteiskehittämispajat, joissa toteutettiin ryhmähaastattelut. Yhteiskehittämispajojen ja haastatteluiden teemoina olivat ryhmäytyminen ja ohjausmenetelmät. Saadun aineiston käsittelyssä hyödynnettiin fenomenologista analyysia.
Tämän opinnäytetyöraportin lopussa esitellään ryhmähaastatteluista saadut tulokset. Keskeisinä tuloksina ryhmäytymistä edistävinä tekijöinä korostui ryhmään kuulumisen ja vertaistuen tärkeys, sekä toiminnan ohella luonnollisesti tapahtuva ryhmäytyminen. Keskeisinä tuloksina toimivista ohjausmenetelmistä korostui ohjaajan sanavalintojen merkitys pakollisuuteen liittyen, sekä kuulluksi tulemisen tärkeys ohjaajan kanssa kahdenkeskisissä keskusteluissa. Jatkossa tuloksia voidaan hyödyntää kontekstista riippumatta ryhmämuotoisen toiminnan järjestämisessä. Kehittämistoiminnan prosessissa hyödynnettiin kehittämistyön konstruktivistista mallia.