"Hiljaisetkin ovat yllättäneet tekstin paljoudella" : asiakkaan osallisuutta edistäviä kirjaamiskäytäntöjä työikäisten sosiaalipalveluissa
Lauronen, Marjo (2023)
Lauronen, Marjo
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136026
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Varsinais-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen hallinnoima Kansa-koulu III-hanke. Kansa-koulu-hankkeet ovat valmentaneet sosiaali- ja terveysalan ammattihenkilöitä kirjaamisasiantuntijoiksi jo vuodesta 2015 alkaen.
Työikäisten ja mielenterveys- ja päihdepalvelujen asiakkaita osallistava kirjaamisaihe on ajankohtainen ja vähän tutkittu. Vuonna 2022 julkaistun kansallisen mielenterveys- ja päihdepalveluiden asiakaspalautekyselyn tulokset osoittivat, ettei osalla asiakkaista ollut tietoa, oliko heillä jokin palvelusuunnitelma ja mitä heidän suunnitelmansa piti sisällään. Voidaankin kysyä, jos asiakas ei tiedä suunnitelmansa sisältöä, millainen on silloin hänen sitoutumisensa palveluun ja miten vaikuttavaa tällainen palvelu on? Nämä kysymykset antoivat alkusysäyksen ja idean opinnäytteelle. Päätettiin tutkia, millaisin osallistavan kirjaamisen keinoin asiakkaan osallisuutta voitiin lisätä esimerkiksi palvelusuunnitelmaa laadittaessa. Tutkimusaineisto koottiin kirjaamisasiantuntija valmennukseen osallistuneiden valmennettavien vastauksista. Valmis aineisto tutkittiin sisällönanalyysia käyttämällä.
Tulokset osoittivat vastaajien käyttäneen monipuolisia osallistavan kirjaamisen keinoja asiakastyössään. Keinojen avulla lisättiin asiakkaiden osallisuutta ja luottamusta työntekijöitä kohtaan. Osallistavan kirjaamismenetelmän käyttö perustuu asiakkaan arvostavaan kohtaamiseen tasaveroisena toimijana. Tuloksien perusteella luotiin osallistavan kirjaamisen perusmalli ammattilaisille.
Työikäisten ja mielenterveys- ja päihdepalvelujen asiakkaita osallistava kirjaamisaihe on ajankohtainen ja vähän tutkittu. Vuonna 2022 julkaistun kansallisen mielenterveys- ja päihdepalveluiden asiakaspalautekyselyn tulokset osoittivat, ettei osalla asiakkaista ollut tietoa, oliko heillä jokin palvelusuunnitelma ja mitä heidän suunnitelmansa piti sisällään. Voidaankin kysyä, jos asiakas ei tiedä suunnitelmansa sisältöä, millainen on silloin hänen sitoutumisensa palveluun ja miten vaikuttavaa tällainen palvelu on? Nämä kysymykset antoivat alkusysäyksen ja idean opinnäytteelle. Päätettiin tutkia, millaisin osallistavan kirjaamisen keinoin asiakkaan osallisuutta voitiin lisätä esimerkiksi palvelusuunnitelmaa laadittaessa. Tutkimusaineisto koottiin kirjaamisasiantuntija valmennukseen osallistuneiden valmennettavien vastauksista. Valmis aineisto tutkittiin sisällönanalyysia käyttämällä.
Tulokset osoittivat vastaajien käyttäneen monipuolisia osallistavan kirjaamisen keinoja asiakastyössään. Keinojen avulla lisättiin asiakkaiden osallisuutta ja luottamusta työntekijöitä kohtaan. Osallistavan kirjaamismenetelmän käyttö perustuu asiakkaan arvostavaan kohtaamiseen tasaveroisena toimijana. Tuloksien perusteella luotiin osallistavan kirjaamisen perusmalli ammattilaisille.