Keskustelukorttien kehittäminen sairaanhoitajien eettisistä ohjeista sairaanhoitajille
Ahonen, Hanna; Eskolin, Lina (2023)
Ahonen, Hanna
Eskolin, Lina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121135932
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121135932
Tiivistelmä
Etiikka on aina ollut hoitotyön keskiössä ja läsnä sairaanhoitajien päivittäisessä työssä. Sairaanhoitajien Ammattiliitto on vuonna 1996 kehittänyt ensimmäiset suomenkieliset sairaanhoitajien eettiset ohjeet, jotka antavat perustan hoitotyön etiikalle. Ohjeet ovat päivitetty vuonna 2021, mutta ne eivät ole välttämättä kaikille tuttuja. Tämä opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää keskustelukortit erikoissairaanhoidon sairaanhoitajille ja -opiskelijoille sairaanhoitajien eettisistä ohjeista. Opinnäytetyön tavoitteena oli herättää ajatuksia ja keskustelua hoitotyön etiikasta ja saada eettinen ajattelu mukaan sairaanhoitajien arkeen. Yhteistyökumppanina opinnäytetyössä oli Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) sairaalat.
Opinnäytetyössä käsitellään hoitotyön etiikkaa, siihen liittyviä ongelmia ja niiden kohtaamista, sekä kuinka oppia ja kehittää eettistä osaamista. Opinnäytetyössä tarkastellaan myös oppimispelejä ja pelillistämiseen liittyvää teoriaa. Keskustelukortteja lähdettiin kehittämään yhteistyökumppanin haastattelun perusteella. Kortteja on kahdenlaisia, väittämäkortteja sekä tilannekortteja. Niitä voidaan käyttää pelaten pisteitä keräämällä tai vain keskustelun ja pohdinnan herättämiseen. Kortteja testattiin Peijaksen sairaalassa yhteistyökumppanin toimesta ja palaute oli pääosin myönteistä. Testauksessa selvisi, että korttien tilanteet ovat aidon tuntuisia ja ne sekä väittämäkorttien kysymykset herättivät aina laajempaa keskustelua ja pohdintaa. Kortteja voidaan käyttää tulevaisuudessa eri osastojen osastotunneilla tukemaan hoitajien eettistä osaamista ja sairaanhoitajien eettisten ohjeiden tuntemusta. Jatkossa samantyyppiset keskustelukortit voisi kehittää esimerkiksi jonkun tietyn osaston tarpeita vastaavaksi tai tutkia tarkemmin millaisia hyötyjä korteista saadaan. Ethics has always been in the centre of nursing and present in the daily work of nurses. In 1996, the Finnish Nurses’ Association developed the first Code of Ethics for Nurses in Finnish which provides the basis for nursing ethics. The Finnish Code has been updated in 2021 but not everyone may be familiar with it. The purpose of this thesis was to develop conversation cards for nurses and nursing students in special health care about the Code of Ethics for Nurses. The objective of this thesis was to stimulate thoughts and discussion about the nursing ethics and to bring ethical thinking into the everyday work of nurses. The partners in the thesis were the hospitals of the Hospital District of Helsinki and Uusimaa (HUS).
The thesis addressed nursing ethics, the problems associated with it and how to learn and improve ethical competence. The thesis also examined learning games and the theory behind gamification. The development of the conversation cards started with an interview with the partner. There are two types of cards, true or false statement cards and situation cards. They can be used by playing to score points or just to stimulate discussion and reflection. The cards were tested in Peijas hospital by the partner and the feedback was mostly positive. The results show that the situations on the cards feel authentic and that both they and the questions of the statement cards always provoked wider discussion and reflection. The cards can be used in weekly staff meetings on different wards to support nurses’ ethical competence and knowledge of the Code of Ethics for Nurses. In the future, similar conversation cards could be developed for example to meet the needs of a specific ward or to examine the benefits of the cards in more detail.
Opinnäytetyössä käsitellään hoitotyön etiikkaa, siihen liittyviä ongelmia ja niiden kohtaamista, sekä kuinka oppia ja kehittää eettistä osaamista. Opinnäytetyössä tarkastellaan myös oppimispelejä ja pelillistämiseen liittyvää teoriaa. Keskustelukortteja lähdettiin kehittämään yhteistyökumppanin haastattelun perusteella. Kortteja on kahdenlaisia, väittämäkortteja sekä tilannekortteja. Niitä voidaan käyttää pelaten pisteitä keräämällä tai vain keskustelun ja pohdinnan herättämiseen. Kortteja testattiin Peijaksen sairaalassa yhteistyökumppanin toimesta ja palaute oli pääosin myönteistä. Testauksessa selvisi, että korttien tilanteet ovat aidon tuntuisia ja ne sekä väittämäkorttien kysymykset herättivät aina laajempaa keskustelua ja pohdintaa. Kortteja voidaan käyttää tulevaisuudessa eri osastojen osastotunneilla tukemaan hoitajien eettistä osaamista ja sairaanhoitajien eettisten ohjeiden tuntemusta. Jatkossa samantyyppiset keskustelukortit voisi kehittää esimerkiksi jonkun tietyn osaston tarpeita vastaavaksi tai tutkia tarkemmin millaisia hyötyjä korteista saadaan.
The thesis addressed nursing ethics, the problems associated with it and how to learn and improve ethical competence. The thesis also examined learning games and the theory behind gamification. The development of the conversation cards started with an interview with the partner. There are two types of cards, true or false statement cards and situation cards. They can be used by playing to score points or just to stimulate discussion and reflection. The cards were tested in Peijas hospital by the partner and the feedback was mostly positive. The results show that the situations on the cards feel authentic and that both they and the questions of the statement cards always provoked wider discussion and reflection. The cards can be used in weekly staff meetings on different wards to support nurses’ ethical competence and knowledge of the Code of Ethics for Nurses. In the future, similar conversation cards could be developed for example to meet the needs of a specific ward or to examine the benefits of the cards in more detail.