Digitaalinen markkinointi osana auton ostoprosessia MS-autossa
Lanki, Annika (2023)
Lanki, Annika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121035737
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121035737
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin digitaalisen markkinoinnin hyötyjä MS-auton ostoprosessissa, jotta voitaisiin löytää mahdollisia kehityskohteita. Ostoprosessia käsiteltiin asiakkaan näkökulmasta seitsemässä eri vaiheessa.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena opinnäytetyönä ja tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella kahden viikon aikana syyskuussa 2023. Kyselytutkimus toteutettiin anonyymisti ja linkki kyselyyn lähetettiin MS-auton sosiaalisen median eri kanaviin.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että selkeä enemmistö aloittaa ostettavan auton etsimisen Nettiauto-palvelusta. Autoja halutaan yhä ostaa ennemmin paikan päältä liikkeestä kuin verkon välityksellä, mutta lähes kaikki asiakkaat etsivät taustatietoa verkosta ennen liikkeeseen suuntaamista. Tämä korostaa sisältömarkkinoinnin tärkeyttä ja erityisesti Instagramista toivottiin löytyvän jatkossa enemmän lisätietoa.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena opinnäytetyönä ja tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella kahden viikon aikana syyskuussa 2023. Kyselytutkimus toteutettiin anonyymisti ja linkki kyselyyn lähetettiin MS-auton sosiaalisen median eri kanaviin.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että selkeä enemmistö aloittaa ostettavan auton etsimisen Nettiauto-palvelusta. Autoja halutaan yhä ostaa ennemmin paikan päältä liikkeestä kuin verkon välityksellä, mutta lähes kaikki asiakkaat etsivät taustatietoa verkosta ennen liikkeeseen suuntaamista. Tämä korostaa sisältömarkkinoinnin tärkeyttä ja erityisesti Instagramista toivottiin löytyvän jatkossa enemmän lisätietoa.