Kuurojen osallistuminen safaripalveluihin : tasavertainen palvelu kuuroille asiakkaille
Lühder, Diana (2023)
Lühder, Diana
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120734892
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120734892
Tiivistelmä
Saavatko kuurot osallistua yhtä helposti moottorikelkka- tai huskysafareihin kuin kuulevat? Tämä kysymys oli opinnäytetyön lähtökohta.
Opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa, miten hyvin ohjelmapalveluyritykset ovat varautuneet kuuroihin asiakkaisiin, ovat kuurot asiakkaat ylipäätänsä tervetullut, vai nähdäänkö heidät vaivana.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin kuuroutta, esteettömyyttä ja ohjelma-palveluita. Sähköisen kyselyn, avulla selvitettiin Pohjois-Lapin safariyrityksien tämänhetkinen tilanne sekä asenne kuuroja kohtaan.
Opinnäytetyön tuotoksena koottiin toimintaopas yrityksille. Oppaan tekemisessä hyödynnettiin myös aikaisempia kuurojen parissa tehtyjä tutkimuksia.
Opinnäytetyön ja oppaan tarkoituksena on lisätä tietoisuutta kuuroista henkilöis-tä sekä antaa yrityksille ideoita, miten he voivat kehittää omia palveluitaan siten, että kuuroja asiakkaita palvellaan yhtä hyvin kun kuulevia. Tämä omalta osal-taan voisi edistää yhdenvertaisuutta matkailussa.
Opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa, miten hyvin ohjelmapalveluyritykset ovat varautuneet kuuroihin asiakkaisiin, ovat kuurot asiakkaat ylipäätänsä tervetullut, vai nähdäänkö heidät vaivana.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin kuuroutta, esteettömyyttä ja ohjelma-palveluita. Sähköisen kyselyn, avulla selvitettiin Pohjois-Lapin safariyrityksien tämänhetkinen tilanne sekä asenne kuuroja kohtaan.
Opinnäytetyön tuotoksena koottiin toimintaopas yrityksille. Oppaan tekemisessä hyödynnettiin myös aikaisempia kuurojen parissa tehtyjä tutkimuksia.
Opinnäytetyön ja oppaan tarkoituksena on lisätä tietoisuutta kuuroista henkilöis-tä sekä antaa yrityksille ideoita, miten he voivat kehittää omia palveluitaan siten, että kuuroja asiakkaita palvellaan yhtä hyvin kun kuulevia. Tämä omalta osal-taan voisi edistää yhdenvertaisuutta matkailussa.