Voiko TikTokin algoritmia hyödyntää ilman maksullista mainontaa?
Puukari, Elias (2023)
Puukari, Elias
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121035756
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121035756
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää voiko yksittäisellä TikTok-tilillä julkaistujen videoiden näyttökertojen ja käyttäjäreaktioiden suhdetta hyödyntää laajemman näkyvyyden saavuttamiseksi. Selvityksessä tutkittiin 427 puolentoista vuoden aikana julkaistua videota, joista harkinnanvaraiseen näytteeseen valittiin 87 kappaletta. Tutkimuksissa saavutettiin lupaavia tuloksia, joita hyödynnettiin uusien videojulkaisujen sisällön optimoinnissa.
TikTok on nykymaailmassa merkittävä sosiaalisen median kanava, jonka kautta sensuroimattomat julkaisut ja lähetykset leviävät nopeasti. Myös vaarallista sisältöä jaetaan huolestuttavan paljon. Tässä opinnäytetyössä keskityttiin yhden musiikkiaiheisen TikTok-kanavan sisältöön ja tehtiin havaintoja harkinnanvaraiseen näytteeseen valittujen videoiden erilaisista ominaisuuksista ja niiden keskinäisistä suhteista.
Dataa analysoitiin tilastollisilla menetelmillä. Sen jälkeen optimoitiin tutkitun datan avulla yksilöllisiä videoprofiileja, jotka lisäisivät kattavuutta, jotta saavutettaisiin sekä algoritmin että käyttäjien reaktioita. Uudet videot julkaistiin samalla TikTok- kanavalla ja niiden statistiikan keskiarvoja verrattiin perusjoukkoon sekä aiemmin valittuun näytteeseen.
Tulosten perusteella algoritmin toimintaan oli helpompi vaikuttaa kuin käyttäjiin; teknisillä toteutuksilla saatiin kasvua videon näyttökertoihin, mutta videoiden sisältöominaisuuksista ei löydetty ratkaisevia tekijöitä, jotka olisivat selkeästi kasvattaneet käyttäjien reaktioiden määrää.
TikTok on nykymaailmassa merkittävä sosiaalisen median kanava, jonka kautta sensuroimattomat julkaisut ja lähetykset leviävät nopeasti. Myös vaarallista sisältöä jaetaan huolestuttavan paljon. Tässä opinnäytetyössä keskityttiin yhden musiikkiaiheisen TikTok-kanavan sisältöön ja tehtiin havaintoja harkinnanvaraiseen näytteeseen valittujen videoiden erilaisista ominaisuuksista ja niiden keskinäisistä suhteista.
Dataa analysoitiin tilastollisilla menetelmillä. Sen jälkeen optimoitiin tutkitun datan avulla yksilöllisiä videoprofiileja, jotka lisäisivät kattavuutta, jotta saavutettaisiin sekä algoritmin että käyttäjien reaktioita. Uudet videot julkaistiin samalla TikTok- kanavalla ja niiden statistiikan keskiarvoja verrattiin perusjoukkoon sekä aiemmin valittuun näytteeseen.
Tulosten perusteella algoritmin toimintaan oli helpompi vaikuttaa kuin käyttäjiin; teknisillä toteutuksilla saatiin kasvua videon näyttökertoihin, mutta videoiden sisältöominaisuuksista ei löydetty ratkaisevia tekijöitä, jotka olisivat selkeästi kasvattaneet käyttäjien reaktioiden määrää.