ADHD:n vaikutus nuoren itsetuntoon: adhd:n vaikutus eri elämän osa-alueilla
Lintukoski, Edith (2023)
Lintukoski, Edith
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121135801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121135801
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kirjallisuuskatsauksen avulla ADHD:n vaikutusta nuoren itsetuntoon. Työssä keskityttiin tarkastelemaan itsetuntoon vaikuttavia tekijöitä nuoren eri elämän osa-alueiden kautta. Eri osa-alueita olivat ADHD-nuoren näkemys itsestään, ADHD:n vaikutus koulumaailmaan ja ihmis- suhteisiin. Tarkoituksena oli selvittää lähes ajankohtaista tietoa aiheesta ja kirjoittaa selkeää asiatekstiä.
Aluksi teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin olennaisimpia käsitteitä, joita tässä tekstissä ovat ADHD, nuoruus ja nuoren minäkuva. Keskeiset käsitteet rakentuivat eri lähteiden avulla. Teoreettisen viitekehyksen lähteinä käytettiin alan tietokirjoja, verkkojulkaisuja, ajankohtaisia tiede- sekä lääkärilehtiä.
Tutkimuksessa käytetyt aineistojen lähteet koostuivat yhdeksästä eri aineistosta, jotka olivat vertaisarvoituja tutkimusartikkeleita sekä katsaustyyppisiä artikkeleita. Työssä muodostettiin kaksi tutkimuskysymystä, joihin lähdettiin hakemaan aineiston analyysin avulla vastausta.
Tuloksia tarkasteltaessa huomattiin, kuinka ADHD vaikuttaa nuoren itsetuntoon monilla hänen elämänsä osa-alueilla. ADHD vaikuttaa nuoren käsitykseen itsestä negatiivisesti siitä aiheutuvien oireiden ja ennakkoluulojen takia. ADHD aiheuttaa paljon ennakkoluuloja ja huonontaa nuoren psykososiaalista hyvinvointia. ADHD-oireiden takia ADHD-diagnoosiin kohdistuu negatiivista mainetta ja suhtautumista. ADHD-oireet voivat olla ei-toivottuja ja ympäristö kokee nämä enemmänkin haitallisiksi ja epänormaaliksi. ADHD vaikuttaa nuoren käsitykseen itsestä ympäristön suhtautumisen sekä ikävien oireiden takia, jotka vaikuttavat nuoren monella eri osa-alueella.
Aluksi teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin olennaisimpia käsitteitä, joita tässä tekstissä ovat ADHD, nuoruus ja nuoren minäkuva. Keskeiset käsitteet rakentuivat eri lähteiden avulla. Teoreettisen viitekehyksen lähteinä käytettiin alan tietokirjoja, verkkojulkaisuja, ajankohtaisia tiede- sekä lääkärilehtiä.
Tutkimuksessa käytetyt aineistojen lähteet koostuivat yhdeksästä eri aineistosta, jotka olivat vertaisarvoituja tutkimusartikkeleita sekä katsaustyyppisiä artikkeleita. Työssä muodostettiin kaksi tutkimuskysymystä, joihin lähdettiin hakemaan aineiston analyysin avulla vastausta.
Tuloksia tarkasteltaessa huomattiin, kuinka ADHD vaikuttaa nuoren itsetuntoon monilla hänen elämänsä osa-alueilla. ADHD vaikuttaa nuoren käsitykseen itsestä negatiivisesti siitä aiheutuvien oireiden ja ennakkoluulojen takia. ADHD aiheuttaa paljon ennakkoluuloja ja huonontaa nuoren psykososiaalista hyvinvointia. ADHD-oireiden takia ADHD-diagnoosiin kohdistuu negatiivista mainetta ja suhtautumista. ADHD-oireet voivat olla ei-toivottuja ja ympäristö kokee nämä enemmänkin haitallisiksi ja epänormaaliksi. ADHD vaikuttaa nuoren käsitykseen itsestä ympäristön suhtautumisen sekä ikävien oireiden takia, jotka vaikuttavat nuoren monella eri osa-alueella.