Kotihoito vanhustyön sydämenä : Härkätien kuntien vanhuspalvelut
Harju, Laura; Heljander, Sabina (2014)
Harju, Laura
Heljander, Sabina
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110515239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110515239
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa ikääntyneiden kokemuksia Härkätien kuntien nykyisistä kotiin vietävistä palveluista ja heidän toiveitaan siitä, miten palveluita kehitetään tulevaisuudessa. Tavoitteena oli saada tietoa kotiin vietävistä palveluista ikääntyneiden näkökulmasta, jotta kotiin vietäviä palveluita voidaan tulevaisuudessa kehittää. Opinnäytetyö kuului EAKR-rahoitteiseen Pumppu-hankkeeseen kuuluvaan TEHU-osahankkeeseen. TEHU-osahankkeen tarkoituksena oli kehittää alueellisia hyvinvointipalvelurakenteita kotihoidossa sekä tuotteistaa hyvinvointipalveluista uusia palvelukonsepteja ja -tuotteita. TEHU-osahanke jakaantui neljään osa-alueeseen, joista Kotihoito vanhustyön sydämenä -osa-alueeseen opinnäytetyö tehtiin.
Tutkimusongelmiksi muodostuivat 1. Minkälaisia palveluita kuntien iäkkäät asukkaat käyttävät tällä hetkellä? 2. Miten iäkkäät kuntalaiset kokevat nykyiset palvelut? 3. Mitä iäkkäät kuntalaiset toivovat tulevaisuuden palveluilta?
Tutkimus oli kvalitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin haastattelemalla 10 iäkästä kotihoidon asiakasta. Asiakkaat olivat 75–97-vuotiaita, jotka vanhustyön johtaja ja kotihoidon esimiehet olivat valinneet. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluilla. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Litteroidusta aineistosta kerättiin tutkimusongelmiin liittyvät ilmaisut, jotka ryhmiteltiin aihealueittain. Asiakkaiden kokemuksia ja tulevaisuuden toiveita kuvaavat ilmaisut järjestettiin taulukoksi.
Tutkimuksen tulosten perusteella suurin osa vastaajista koki tämänhetkiset palvelut hyviksi. Tutkimukseen haastatellut iäkkäät käyttivät kuntien palveluiden lisäksi sotaveteraani- ja invalidiliiton sekä SPR:n tarjoamia palveluita. Kuntien palveluista käytössä olivat kylvetys-, ateria-, sairaanhoito- ja kuljetuspalvelut. Muita käytössä olevia palveluita olivat siivous- ja ystäväpalvelu. Tulevaisuuden palveluilta toivottiin nykyistenkaltaisten palvelujen jatkuvuutta sekä hinnoittelun kohtuullisuutta. Tietotekniikkaa ei toivottu osaksi palveluja. Palveluista toivottiin enemmän ja kootumpaa tietoa.
Tutkimusongelmiksi muodostuivat 1. Minkälaisia palveluita kuntien iäkkäät asukkaat käyttävät tällä hetkellä? 2. Miten iäkkäät kuntalaiset kokevat nykyiset palvelut? 3. Mitä iäkkäät kuntalaiset toivovat tulevaisuuden palveluilta?
Tutkimus oli kvalitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin haastattelemalla 10 iäkästä kotihoidon asiakasta. Asiakkaat olivat 75–97-vuotiaita, jotka vanhustyön johtaja ja kotihoidon esimiehet olivat valinneet. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluilla. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Litteroidusta aineistosta kerättiin tutkimusongelmiin liittyvät ilmaisut, jotka ryhmiteltiin aihealueittain. Asiakkaiden kokemuksia ja tulevaisuuden toiveita kuvaavat ilmaisut järjestettiin taulukoksi.
Tutkimuksen tulosten perusteella suurin osa vastaajista koki tämänhetkiset palvelut hyviksi. Tutkimukseen haastatellut iäkkäät käyttivät kuntien palveluiden lisäksi sotaveteraani- ja invalidiliiton sekä SPR:n tarjoamia palveluita. Kuntien palveluista käytössä olivat kylvetys-, ateria-, sairaanhoito- ja kuljetuspalvelut. Muita käytössä olevia palveluita olivat siivous- ja ystäväpalvelu. Tulevaisuuden palveluilta toivottiin nykyistenkaltaisten palvelujen jatkuvuutta sekä hinnoittelun kohtuullisuutta. Tietotekniikkaa ei toivottu osaksi palveluja. Palveluista toivottiin enemmän ja kootumpaa tietoa.