Sairaanhoitajaopiskelijoiden lääkelaskutaitojen osaamisen vahvistaminen verkkokoulutuksen keinoin
Lähteenmäki, Minna (2023)
Lähteenmäki, Minna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120935675
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120935675
Tiivistelmä
Potilasturvallisuus on tärkeä osa laadukasta hoitotyötä, ja potilaiden lääkehoidon toteuttaminen on yksi sairaanhoitajan tärkeimmistä ja vastuullisimmista tehtävistä. Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa sairaanhoitajaopiskelijoiden lääkelaskutaitojen osaamista ja tuottaa suunnitelma verkkokoulutusmateriaalin kehittämiseen. Tavoitteena on vahvistaa sairaanhoitajaopiskelijoiden lääkelaskutaitojen osaamista ja sitä kautta myös parantaa potilasturvallisuutta.
Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin määrällistä tutkimusmenetelmää. Datan kerääminen toteutui strukturoidun verkkokyselyn avulla verkkokurssin aloittamisen yhteydessä sekä verkkokurssin suorittamisen jälkeen. Opinnäytetyön toimeksiantaja, Skhole Oy, toimi tutkimuksessa käytettävän datan kerääjänä. Opinnäytetyössä käytettiin hyödyksi myös verkkokoulutukseen sisältyvien harjoituskokeiden tuloksia.
Saatujen tulosten mukaan suurin osa sairaanhoitajaopiskelijoista arvioi oman lääkelaskuosaamisen tasonsa puutteelliseksi. Harjoituskokeiden virheet jakaantuvat kaikille laskuosa-alueille melko tasaisesti. Sairaanhoitajaopiskelijat osasivat ratkaista yksinkertaiset lääkelaskut melko hyvin, mutta monimutkaisemmat tehtävät tuottivat suurimmalle osalle haasteita.
Tulosten pohjalta laadittiin kehittämissuunnitelma, jota toimeksiantaja voi halutessaan käyttää verkkokoulutuksen kehittämisessä.
Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin määrällistä tutkimusmenetelmää. Datan kerääminen toteutui strukturoidun verkkokyselyn avulla verkkokurssin aloittamisen yhteydessä sekä verkkokurssin suorittamisen jälkeen. Opinnäytetyön toimeksiantaja, Skhole Oy, toimi tutkimuksessa käytettävän datan kerääjänä. Opinnäytetyössä käytettiin hyödyksi myös verkkokoulutukseen sisältyvien harjoituskokeiden tuloksia.
Saatujen tulosten mukaan suurin osa sairaanhoitajaopiskelijoista arvioi oman lääkelaskuosaamisen tasonsa puutteelliseksi. Harjoituskokeiden virheet jakaantuvat kaikille laskuosa-alueille melko tasaisesti. Sairaanhoitajaopiskelijat osasivat ratkaista yksinkertaiset lääkelaskut melko hyvin, mutta monimutkaisemmat tehtävät tuottivat suurimmalle osalle haasteita.
Tulosten pohjalta laadittiin kehittämissuunnitelma, jota toimeksiantaja voi halutessaan käyttää verkkokoulutuksen kehittämisessä.