Cafe Väinön asiakassegmentointi ja toiminnallinen kehittäminen
Ollilainen, Jesse; Kylmänen, Kia (2022)
Ollilainen, Jesse
Kylmänen, Kia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835459
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Kuopion Väinölänniemellä sijaitsevan kahvila Cafe Väinön
asiakassegmenttejä sekä saada kehitysideoita kahvilan toimintaan ja koko Väinölänniemen aluetta ajatellen.
Tavoitteena oli, että toimeksiantaja pystyisi hyödyntämään tutkimustuloksia kahvilan kehittämiseen entistä
asiakaslähtöisemmäksi sekä tätä kautta saamaan uusia asiakasryhmiä asiakkaakseen.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Kysely
tehtiin Webropol-pohjaan, joka avautui suoraan QR-koodilla kahvilassa sijaitsevalta lomakkeelta. Tutkimuksen
kysymykset mietittiin tarkoin toimeksiantajan kanssa ja siihen vastaaminen vei noin 5–10 minuuttia. Houkuttimena käytettiin tuotepalkintoja yritykseen, johon avautui erillinen lomake yhteystietojen jättämistä varten
anonymiteetin säilyttämiseksi. Kysely pidettiin auki kiireisimmän sesongin ajan eli kesäkuun 2023 puolivälistä
elokuun 2023 loppuun saakka. Vastauksia kyselyyn saatiin 86 kappaletta.
Tutkimuksen avulla löydettiin selkeitä asiakassegmenttejä ja vastaajia oli 14-vuotiaista aina yli 65-vuotiaisiin.
Tutkimuksen perusteella tyypillisin asiakas oli 21–25-vuotias työllistynyt paikkakuntalainen nainen, joka menee viettämään ystäviensä kanssa aikaa Cafe Väinölle. Monien mielestä kahvila ja alue tarvitsee muutosta.
Vastaajilta saatiin hyvin paljon kehittämisideoita, joista suosituimmaksi nousi muun muassa aurinkotuolit sekä varjot rannalle. Muutaman vastaajan mielestä Cafe Väinö ja Väinölänniemen alue oli jo hyvä sellaisenaan,
eikä siihen tarvittaisi muutoksia. Useiden kehittämisideoiden myötä, toimeksiantaja pystyy varmasti hyödyntämään niitä jo vaikka ensi kesää ajatellen.
asiakassegmenttejä sekä saada kehitysideoita kahvilan toimintaan ja koko Väinölänniemen aluetta ajatellen.
Tavoitteena oli, että toimeksiantaja pystyisi hyödyntämään tutkimustuloksia kahvilan kehittämiseen entistä
asiakaslähtöisemmäksi sekä tätä kautta saamaan uusia asiakasryhmiä asiakkaakseen.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Kysely
tehtiin Webropol-pohjaan, joka avautui suoraan QR-koodilla kahvilassa sijaitsevalta lomakkeelta. Tutkimuksen
kysymykset mietittiin tarkoin toimeksiantajan kanssa ja siihen vastaaminen vei noin 5–10 minuuttia. Houkuttimena käytettiin tuotepalkintoja yritykseen, johon avautui erillinen lomake yhteystietojen jättämistä varten
anonymiteetin säilyttämiseksi. Kysely pidettiin auki kiireisimmän sesongin ajan eli kesäkuun 2023 puolivälistä
elokuun 2023 loppuun saakka. Vastauksia kyselyyn saatiin 86 kappaletta.
Tutkimuksen avulla löydettiin selkeitä asiakassegmenttejä ja vastaajia oli 14-vuotiaista aina yli 65-vuotiaisiin.
Tutkimuksen perusteella tyypillisin asiakas oli 21–25-vuotias työllistynyt paikkakuntalainen nainen, joka menee viettämään ystäviensä kanssa aikaa Cafe Väinölle. Monien mielestä kahvila ja alue tarvitsee muutosta.
Vastaajilta saatiin hyvin paljon kehittämisideoita, joista suosituimmaksi nousi muun muassa aurinkotuolit sekä varjot rannalle. Muutaman vastaajan mielestä Cafe Väinö ja Väinölänniemen alue oli jo hyvä sellaisenaan,
eikä siihen tarvittaisi muutoksia. Useiden kehittämisideoiden myötä, toimeksiantaja pystyy varmasti hyödyntämään niitä jo vaikka ensi kesää ajatellen.