Knowledge sharing by utilizing ambassador setup
Kähäri, Jarkko (2023)
Kähäri, Jarkko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120735192
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120735192
Tiivistelmä
Tietämyksen hallinta, jota voidaan kuvailla yksilön tietämyksen tunnistamiseksi ja sen hyödyntämiseksi koko organisaatiossa, voi hyödyttää koko organisaatiota esimerkiksi lisäämällä toiminnallista menestystä ja kehittämällä työntekijöitä. Tämä tekee tiedonhallinnasta tärkeän kaikille organisaatioille.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on perustanut organisaatioon lähettiläs ryhmän, jonka jäsenten tarkoituksena on kerätä kehitysideoita, lisätä tietämyksen jakamista ja kerätä myynnistä ja tuotekehityksestä ideoita uusien tuotelanseerausten markkinoille saattamiseen. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia toimeksiantajan perustaman lähettiläs ryhmän toimintaa, miten toiminnassa mukana olevat henkilöt kokevat koko ryhmän toiminnan, miten sen jäsenet kokevat heidän oman roolinsa, sekä kerätä kehitysideoita, palautetta ja parhaita käytäntöjä.
Tutkimukseen kuului kirjallisuuskatsaus ja tietoja kerättiin kvantitatiivisen sekä kvalitatiivisen tutkimusten avulla. Tulokset esiteltiin organisaation johdolle ja kunkin lähettiläs ryhmän toiminnasta vastaavalle henkilölle.
Tutkimuksessa tunnistettiin kehityskohteita toimeksiantajan lähettiläs ryhmien toiminnassa. Tutkimuksen tulokset ja kehitysideat esiteltiin ja niistä keskusteltiin toimeksiannon antaneen organisaation johdon ja lähettiläs ryhmien toiminnasta vastaavien henkilöiden kanssa. Tutkimustulosten perusteella toimeksiantajan johto ryhtyi toimiin parantaakseen lähettiläs ryhmien toimintaa ja lisätäkseen tiedonjakoa organisaatiossa.
Jatkossa voisi tutkia lähettiläs ryhmien nykyistä toimintaa ja sitä millaisia vaikutuksia jo tehdyillä muutoksilla on ollut ryhmien toimintaan sekä ovatko ne lisänneet tiedonjakoa organisaatiossa. Knowledge management, that can be described as recognizing individual knowledge and leveraging that to the whole organization, can benefit the whole organization for example in the form of increased operational success, and employee development. This makes knowledge management important for every organization.
The commissioner of this Master’s thesis has established an ambassador setup in the organization to collect development ideas, increase knowledge sharing, and to collect input from sales and product development for go-to-market strategy of new product launches. The purpose of this Master’s thesis is to study the ambassador setup in the commissioner’s company and how the ambassadors experience the whole setup, their roles, and to collect development ideas, feedback, and best practices.
The research was conducted by doing a literature review and data was collected by conducting quantitative and qualitative research. The results were presented to management, and to people responsible of leading the work of each ambassador group in the commissioner’s organization.
The research identified areas in the ambassador setup of the case company which needed improvement. These areas and development ideas were presented and discussed with the management of the case company and with the leaders of the ambassador setup. Based on the research results, the management in the case company took actions to improve the ambassador setup and knowledge sharing in the organization.
Future research could be conducted to evaluate the present state of the ambassador setup and to evaluate if the changes executed by the case company management have improved the ambassador setup and increased knowledge sharing in the organization.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on perustanut organisaatioon lähettiläs ryhmän, jonka jäsenten tarkoituksena on kerätä kehitysideoita, lisätä tietämyksen jakamista ja kerätä myynnistä ja tuotekehityksestä ideoita uusien tuotelanseerausten markkinoille saattamiseen. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia toimeksiantajan perustaman lähettiläs ryhmän toimintaa, miten toiminnassa mukana olevat henkilöt kokevat koko ryhmän toiminnan, miten sen jäsenet kokevat heidän oman roolinsa, sekä kerätä kehitysideoita, palautetta ja parhaita käytäntöjä.
Tutkimukseen kuului kirjallisuuskatsaus ja tietoja kerättiin kvantitatiivisen sekä kvalitatiivisen tutkimusten avulla. Tulokset esiteltiin organisaation johdolle ja kunkin lähettiläs ryhmän toiminnasta vastaavalle henkilölle.
Tutkimuksessa tunnistettiin kehityskohteita toimeksiantajan lähettiläs ryhmien toiminnassa. Tutkimuksen tulokset ja kehitysideat esiteltiin ja niistä keskusteltiin toimeksiannon antaneen organisaation johdon ja lähettiläs ryhmien toiminnasta vastaavien henkilöiden kanssa. Tutkimustulosten perusteella toimeksiantajan johto ryhtyi toimiin parantaakseen lähettiläs ryhmien toimintaa ja lisätäkseen tiedonjakoa organisaatiossa.
Jatkossa voisi tutkia lähettiläs ryhmien nykyistä toimintaa ja sitä millaisia vaikutuksia jo tehdyillä muutoksilla on ollut ryhmien toimintaan sekä ovatko ne lisänneet tiedonjakoa organisaatiossa.
The commissioner of this Master’s thesis has established an ambassador setup in the organization to collect development ideas, increase knowledge sharing, and to collect input from sales and product development for go-to-market strategy of new product launches. The purpose of this Master’s thesis is to study the ambassador setup in the commissioner’s company and how the ambassadors experience the whole setup, their roles, and to collect development ideas, feedback, and best practices.
The research was conducted by doing a literature review and data was collected by conducting quantitative and qualitative research. The results were presented to management, and to people responsible of leading the work of each ambassador group in the commissioner’s organization.
The research identified areas in the ambassador setup of the case company which needed improvement. These areas and development ideas were presented and discussed with the management of the case company and with the leaders of the ambassador setup. Based on the research results, the management in the case company took actions to improve the ambassador setup and knowledge sharing in the organization.
Future research could be conducted to evaluate the present state of the ambassador setup and to evaluate if the changes executed by the case company management have improved the ambassador setup and increased knowledge sharing in the organization.