Sairaanhoitajaopiskelijan perehdyttäminen potilassimulaattoriin
Tiiro, Aliina; Juntunen, Neea; Pöyskö, Reetta (2023)
Tiiro, Aliina
Juntunen, Neea
Pöyskö, Reetta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534465
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534465
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Lapin ammattikorkeakoululle opetusvideo, jota voidaan käyttää tukena sairaanhoitajaopiskelijoiden perehdyttämisessä simulaatiosairaalan potilassimulaattorin käyttöön. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että sairaanhoitajaopiskelijat voivat hyödyntää opetusvideota perehtyessään simulaatiosairaalan potilassimulaattoriin ennen simulaatiotunteja.
Simulaatiolla tarkoitetaan todellisuutta jäljittelevää tilannetta, jossa opiskelija harjoittelee ammatissa vaadittavia käytännön hoitotyön taitoja. Simulaatioopetuksen avulla sairaanhoitajaopiskelijat harjoittelevat työelämän tilanteita todenmukaisessa ympäristössä. Nykyaikainen ja korkeatasoinen potilassimulaattori on opiskelijoille turvallinen tapa harjoitella esimerkiksi kädentaitoja, ryhmätyöskentelyä ja potilaan kohtaamista.
Opinnäytetyön toteutustapa on toiminnallinen opinnäytetyö. Opinnäytetyö sisältää teoriaosuuden sekä toiminnallisen osuuden.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään ABCDE-menetelmää, joka on potilaan systemaattisen tutkimisen menetelmä. Siinä jokaisella kirjaimella on oma merkityksensä, joilla mitataan potilaan peruselintoimintoja. Lisäksi teoriassa käsiteltiin simulaatiota ja potilassimulaattoreita opetusvälineenä terveydenhuollossa ja sitä mitä perehdytys tarkoittaa.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi opetusvideo potilassimulaattorin tutkimiseen. Opetusvideolla potilassimulaattori tutkittiin ABCDE-menetelmää apuna käyttäen. Opetusvideolla näytetään myös potilassimulaattorin erilaisia toimintoja. Videota voidaan hyödyntää ennen simulaatiotunteja, esittämällä sitä hoitotyön opiskelijoille. Se on nähtävillä Lapin AMK:n yksityisellä YouTube-kanavalla.
Simulaatiolla tarkoitetaan todellisuutta jäljittelevää tilannetta, jossa opiskelija harjoittelee ammatissa vaadittavia käytännön hoitotyön taitoja. Simulaatioopetuksen avulla sairaanhoitajaopiskelijat harjoittelevat työelämän tilanteita todenmukaisessa ympäristössä. Nykyaikainen ja korkeatasoinen potilassimulaattori on opiskelijoille turvallinen tapa harjoitella esimerkiksi kädentaitoja, ryhmätyöskentelyä ja potilaan kohtaamista.
Opinnäytetyön toteutustapa on toiminnallinen opinnäytetyö. Opinnäytetyö sisältää teoriaosuuden sekä toiminnallisen osuuden.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään ABCDE-menetelmää, joka on potilaan systemaattisen tutkimisen menetelmä. Siinä jokaisella kirjaimella on oma merkityksensä, joilla mitataan potilaan peruselintoimintoja. Lisäksi teoriassa käsiteltiin simulaatiota ja potilassimulaattoreita opetusvälineenä terveydenhuollossa ja sitä mitä perehdytys tarkoittaa.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi opetusvideo potilassimulaattorin tutkimiseen. Opetusvideolla potilassimulaattori tutkittiin ABCDE-menetelmää apuna käyttäen. Opetusvideolla näytetään myös potilassimulaattorin erilaisia toimintoja. Videota voidaan hyödyntää ennen simulaatiotunteja, esittämällä sitä hoitotyön opiskelijoille. Se on nähtävillä Lapin AMK:n yksityisellä YouTube-kanavalla.