Tekoälyn hyödyntäminen Keystone Education Groupin markkinoinnissa
Martikainen, Saana (2023)
Martikainen, Saana
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835237
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835237
Tiivistelmä
Tekoäly on ajankohtainen aihe ja se on tehokas tapa parantaa yrityksien markkinointia. Markkinoijat ovat aina olleet kiinnostuneita teknologiasta ja sen hyödyistä markkinoinnissa. Tekoälyn suosio kasvaa kovaa vauhtia ja sillä on liiketoiminnan kannalta paljon hyötyjä. Teknologisten kehitysten avulla saadaan aikaan pitkäaikaisia muutoksia markkinointiin jatkuvasti. Tekoälyllä, kuten muullakin teknologialla, on kuitenkin myös puutteensa. Odotettavissa on työpaikkojen menettämistä sekä luottamuksen katoaminen teknologiaa kohtaan.
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan, miten tekoälyä voitaisiin hyödyntää Keystone Education Groupilla tehokkaammin. Toimeksiantajana on Keystone Education Group, joka toimii koulutusalalla. Se tuo opiskelijat ja oppilaitokset yhteen. Tavoitteena tässä työssä on luoda kehitysehdotuksia toimeksiantajayritykselle, jotta he voisivat hyötyä tekoälyn käytöstä markkinoinnissa.
Teoriaosuudessa käsitellään tekoälyä yleisellä tasolla ja syvennytään joihinkin tekoälyn osa-alueisiin sekä käsitellään sitä, miten tekoälyä voidaan hyödyntää markkinoinnissa. Tutkimus on laadullinen, ja sen aineistona on käytetty sähköpostihaastatteluita. Haastatteluun osallistui viisi toimeksiantajayrityksen työntekijää. Aineisto on analysoitu tyypittelyn mukaisesti.
Yrityksen haasteena on erityisesti resurssien niukkuus ja kohderyhmien erilaisuus. Yrityksessä käytetään jo jonkun verran tekoälyä ja siihen suhtaudutaan myönteisesti. Yrityksessä koetaan kuitenkin, että tekoälyä voitaisiin hyödyntää enemmän, jotta näitä resursseja saataisiin säästettyä. Tutkimustulosten perusteella on tultu tulokseen, jossa yritykselle ehdotetaan tekoälyn hyödyntämistä segmentoinnissa sekä kohdistamisessa, chatbotin kautta, ennakoinnissa sekä sisällön optimoinnissa.
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan, miten tekoälyä voitaisiin hyödyntää Keystone Education Groupilla tehokkaammin. Toimeksiantajana on Keystone Education Group, joka toimii koulutusalalla. Se tuo opiskelijat ja oppilaitokset yhteen. Tavoitteena tässä työssä on luoda kehitysehdotuksia toimeksiantajayritykselle, jotta he voisivat hyötyä tekoälyn käytöstä markkinoinnissa.
Teoriaosuudessa käsitellään tekoälyä yleisellä tasolla ja syvennytään joihinkin tekoälyn osa-alueisiin sekä käsitellään sitä, miten tekoälyä voidaan hyödyntää markkinoinnissa. Tutkimus on laadullinen, ja sen aineistona on käytetty sähköpostihaastatteluita. Haastatteluun osallistui viisi toimeksiantajayrityksen työntekijää. Aineisto on analysoitu tyypittelyn mukaisesti.
Yrityksen haasteena on erityisesti resurssien niukkuus ja kohderyhmien erilaisuus. Yrityksessä käytetään jo jonkun verran tekoälyä ja siihen suhtaudutaan myönteisesti. Yrityksessä koetaan kuitenkin, että tekoälyä voitaisiin hyödyntää enemmän, jotta näitä resursseja saataisiin säästettyä. Tutkimustulosten perusteella on tultu tulokseen, jossa yritykselle ehdotetaan tekoälyn hyödyntämistä segmentoinnissa sekä kohdistamisessa, chatbotin kautta, ennakoinnissa sekä sisällön optimoinnissa.