Selkokielinen materiaalipaketti taidetyöskentelyn tueksi erityistaidetoiminnan asiakasryhmille
Kosunen, Elisa (2023)
Kosunen, Elisa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120734922
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120734922
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa selkokielinen materiaalipaketti värisävyistä taidetyöskentelyn tueksi erityisen tuen tarpeessa oleville ryhmille. Materiaalipakettiin sisältyy opas ja kortit. Opinnäytetyö on muodoltaan kehittämistyö. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Helsingin lyhytaikaiskoti ja työpaja Lyhty ry. Kehittämistyön tavoitteena oli tuottaa materiaalia, joka tukee itsenäistä toimintakykyä, oppimista ja tahdon ilmaisua sekä toimii apuvälineenä taiteellisessa ilmaisussa ja taiteen tuottamisen prosesseissa.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentui tietoon erityistaidetoiminnasta, puhetta tukevista ja korvaavista kommunikaatiomenetelmistä, erityisen tuen tarpeesta, selkokielestä, graafisesta kommunikaatiosta, esteettömyydestä, saavutettavuudesta ja yhdenvertaisuudesta. Kehittämismenetelminä käytettiin havainnointia ja dialogista keskustelua.
Asiakasryhmä testasi materiaalipakettia käyttäen sitä taidetyöskentelyssään yhdeksän kuukauden ajan. Asiakasryhmältä ja heidän ohjaajiltaan kerättiin palautelomakkeen avulla palautetta tuotteen käytöstä sekä kehittämisehdotuksia. Testijakson ja kerätyn palautteen perusteella materiaalipaketti oli ollut hyödyllinen apuväline taiteellisen työskentelyn tukena ja sitä oli pystytty soveltamaan ja käyttämään monipuolisesti yksilökohtaisen tarpeen mukaan. Palautteen mukana tulleiden kehitysehdotusten pohjalta materiaalipakettia voidaan kehittää monipuolisemmaksi, selkeämmäksi ja vielä useammalle käyttäjälle soveltuvammaksi.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentui tietoon erityistaidetoiminnasta, puhetta tukevista ja korvaavista kommunikaatiomenetelmistä, erityisen tuen tarpeesta, selkokielestä, graafisesta kommunikaatiosta, esteettömyydestä, saavutettavuudesta ja yhdenvertaisuudesta. Kehittämismenetelminä käytettiin havainnointia ja dialogista keskustelua.
Asiakasryhmä testasi materiaalipakettia käyttäen sitä taidetyöskentelyssään yhdeksän kuukauden ajan. Asiakasryhmältä ja heidän ohjaajiltaan kerättiin palautelomakkeen avulla palautetta tuotteen käytöstä sekä kehittämisehdotuksia. Testijakson ja kerätyn palautteen perusteella materiaalipaketti oli ollut hyödyllinen apuväline taiteellisen työskentelyn tukena ja sitä oli pystytty soveltamaan ja käyttämään monipuolisesti yksilökohtaisen tarpeen mukaan. Palautteen mukana tulleiden kehitysehdotusten pohjalta materiaalipakettia voidaan kehittää monipuolisemmaksi, selkeämmäksi ja vielä useammalle käyttäjälle soveltuvammaksi.