Vaarallisten jätteiden valvontasuunnitelma Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen alueelle
Vuorijärvi, Mira (2023)
Vuorijärvi, Mira
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120735115
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120735115
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin vertailevan tutkimuksen avulla, kuinka Suomen kunnat toteuttavat jätelain (646/2011) 124 §:n mukaista vaarallisten jätteiden valvontaa. Työn ulkopuolelle on rajattu ympäristönsuojelulain mukaiset ympäristöluvanvaraiset, rekisteröitävät sekä yleisen ilmoitusmenettelyn mukaiset toiminnat sekä jätelain 100 §:n mukaiset jätteen ammattimaiset kerääjät. Opinnäytetyössä laadittiin valvontasuunnitelma siitä, miten työn tilaajana toimiva Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen ympäristövalvonta suorittaa jatkossa jätelain 124 §:n mukaista valvontaa. Työn tilaajana toimi Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen ympäristövalvonta, joka toimii Järvenpään, Keravan, Mäntsälän, Nurmijärven ja Tuusulan ympäristönsuojeluviranomaisena.
Opinnäytetyön tausta-aineistossa käytiin läpi pohjavesiolosuhteita sekä teollisuuden kaavoittumisen sijoittumista Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toiminta-alueelle. Nämä tekijät ohjasivat valvontasuunnitelman laadintaa, sillä valvontaan käytettävät henkilöstöresurssit ovat niukat, eikä valvonnan toteuttaminen ole mahdollista ilman tehtävien priorisointia. Työn tilaajan kanssa päädyttiin siihen, että valvontaa kohdistetaan ensisijaisesti ympäristön kannalta merkittävimmille alueille. Tästä syystä nämä alueet esitettiin työssä.
Vertailevan tutkimuksen tuloksena saatiin, ettei jätelain 124 §:n mukaista vaarallisten jätteiden valvontaa toteuteta suurimmassa osassa Suomen kunnissa säännöllisesti. Valvonta on yleisesti projektiluonteista. Tähän vaikuttavat yleisesti valvontaan käytettävät resurssit sekä se, ettei kaikki vaarallisia jätteitä tuottavat toimijat ole ympäristönsuojeluviranomaisen tiedossa. Opinnäytetyön tuloksena laadittiin kuitenkin ehdotus valvontasuunnitelmasta, jonka avulla vaarallisten jätteiden valvontaa jatkossa voidaan toteuttaa.
Opinnäytetyön tausta-aineistossa käytiin läpi pohjavesiolosuhteita sekä teollisuuden kaavoittumisen sijoittumista Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toiminta-alueelle. Nämä tekijät ohjasivat valvontasuunnitelman laadintaa, sillä valvontaan käytettävät henkilöstöresurssit ovat niukat, eikä valvonnan toteuttaminen ole mahdollista ilman tehtävien priorisointia. Työn tilaajan kanssa päädyttiin siihen, että valvontaa kohdistetaan ensisijaisesti ympäristön kannalta merkittävimmille alueille. Tästä syystä nämä alueet esitettiin työssä.
Vertailevan tutkimuksen tuloksena saatiin, ettei jätelain 124 §:n mukaista vaarallisten jätteiden valvontaa toteuteta suurimmassa osassa Suomen kunnissa säännöllisesti. Valvonta on yleisesti projektiluonteista. Tähän vaikuttavat yleisesti valvontaan käytettävät resurssit sekä se, ettei kaikki vaarallisia jätteitä tuottavat toimijat ole ympäristönsuojeluviranomaisen tiedossa. Opinnäytetyön tuloksena laadittiin kuitenkin ehdotus valvontasuunnitelmasta, jonka avulla vaarallisten jätteiden valvontaa jatkossa voidaan toteuttaa.