Digitaalisten liiketoiminta-alustojen hyödyntäminen yritystoiminnassa
Rautiainen, Rosanne (2023)
Rautiainen, Rosanne
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120735211
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120735211
Tiivistelmä
Digitaalinen muutos on luonut uusia yritysmalleja ja luonut monelle myös mahdollisuuksia muuttaa ja kehittää omaa liiketoimintaa digitaalisten alustojen päälle. Yleensä liiketoiminta rakennetaan kolmansien osapuolten tuottamien tuotteiden tai palveluiden varaan. Niinpä perinteiset liiketoimintamalliin perustetut yritykset joutuvatkin muuttamaan toimintaansa tätä päivää vastaavaksi, mikäli haluavat pysyä markkinavoimien mukana. Niinpä uuden innovaation luomiseen tarvitaan erilaisia digitaalisia alustoja, ohjelmistoja ja sovellutuksia, joiden avulla siirretään tietoa tuotteista ja palveluista kuluttajille. Yritykset harvoin investoivat itse omiin liiketoiminta-alustoihin, vaan toiminta suunnitellaan valmiiden digitaalisten alustojen päälle niiden edullisuuden ja helppokäyttöisyyden vuoksi.
Uusi teknologia tuo mukanaan myös riskejä ja velvollisuuksia. Digitaalinen muutos on kuitenkin välttämätöntä liiketoimintaympäristössä selviytymiselle ja organisaation kilpailukyvyn kehittämiselle. (Koponen 2019.)
Opinnäytetyön tuloksena luotiin uusi digitaalinen liiketoimintasuunnitelma nelikenttä analyysia (SWOT) hyödyntäen. Kokemustiedon pohjalta löydettiin kohdeyritykselle saatujen lähtötietojen perusteella tärkeimmät palveluliiketoiminnan viitekehykset. Suunnitteluvaiheessa hyödynnettiin myös käyttämällä liiketoiminnan huoneen seinää eli Business Model Canvas -työkalua.
Markkinoinnin kilpailukeinoja tulee myös päivittää säännöllisesti, koska digitalisaation myötä, myös asiakaskäyttäytyminen on muuttunut. Kohdeyrityksen asiakaskunta on nopeasti kasvanut ja monipuolistunut. Kilpailuedun saaminen vaatiikin syvällistä asiakasymmärrystä, erottautua kilpailijoista kiihtyneessä markkinatilanteessa. Siksi on perusteltua lähteä suunnittelemaan kehittämistyötä nuorelle yritykselle liiketoiminnan kehittämiseksi.
Uusi teknologia tuo mukanaan myös riskejä ja velvollisuuksia. Digitaalinen muutos on kuitenkin välttämätöntä liiketoimintaympäristössä selviytymiselle ja organisaation kilpailukyvyn kehittämiselle. (Koponen 2019.)
Opinnäytetyön tuloksena luotiin uusi digitaalinen liiketoimintasuunnitelma nelikenttä analyysia (SWOT) hyödyntäen. Kokemustiedon pohjalta löydettiin kohdeyritykselle saatujen lähtötietojen perusteella tärkeimmät palveluliiketoiminnan viitekehykset. Suunnitteluvaiheessa hyödynnettiin myös käyttämällä liiketoiminnan huoneen seinää eli Business Model Canvas -työkalua.
Markkinoinnin kilpailukeinoja tulee myös päivittää säännöllisesti, koska digitalisaation myötä, myös asiakaskäyttäytyminen on muuttunut. Kohdeyrityksen asiakaskunta on nopeasti kasvanut ja monipuolistunut. Kilpailuedun saaminen vaatiikin syvällistä asiakasymmärrystä, erottautua kilpailijoista kiihtyneessä markkinatilanteessa. Siksi on perusteltua lähteä suunnittelemaan kehittämistyötä nuorelle yritykselle liiketoiminnan kehittämiseksi.