Chatbot - Online tutorial system : supporting nursing students with immigrant background
Kuisma, Tatiana; Takahashi, Naohiro (2023)
Kuisma, Tatiana
Takahashi, Naohiro
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634667
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634667
Tiivistelmä
In recent years, the number of foreign-language speakers has been increasing in Finland. LAB University of Applied Sciences (LAB) is offering various English courses for foreign language speakers and exchange students. Immigrant background students of nursing especially face cultural and linguistic differences in clinical learning environments.
The aim of the thesis is to create a Chatbot, which would act like a peer mentor for non-native speaking Finnish nursing students and guide to right direction in search for required information. The purpose of this thesis is to continually support non-native speaking Finnish students in clinical training and maintain the students' motivation and reduce excessive stress for study. Chatbot assistants can help students reduce the stress of clinical training and focus more effectively on their professional development. This thesis is useful for the commissioning party to address the issues faced by immigrant background students, as well as for those responsible for developing support tools.
The commissioning party as LAB university not only improves the quality of education with students’ efficient implementation in clinical training, but also makes efficient use of teachers' working hours.
This practice-based thesis is a functional framework that adheres to the PDSA approach. The data search for the thesis made use of evidence-based materials gathered from different reliable sources while adhering to the LAB thesis guidelines. The chatbot pilot was introduced to students to evaluate its use and effectiveness. The chatbot was found to be a versatile tool, capable of supporting nursing students in clinical training and additionally language and nursing learning functions can be also applied. Although the chatbot had limited content, it can be further developed by qualified university staff as a valuable tool for LAB nursing students in the future. Viime vuosina vieraiden kielten puhujien määrä on lisääntynyt Suomessa. LAB Ammattikorkeakoulu (LAB) tarjoaa erilaisia englanninkielisiä kursseja vieraiden kielten puhujille ja vaihto-opiskelijoille. Erityisesti maahanmuuttajataustaiset hoitotyön opiskelijat kohtaavat kulttuurisia ja kielellisiä eroja kliinisissä oppimisympäristöissä.
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda Chatbot, joka toimisi vertaismentorina muunkielisille suomalaisille sairaanhoitajaopiskelijoille ja ohjaisi oikeaan suuntaan tarvittavan tiedon etsimisessä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on jatkuvasti tukea suomenkielisiä opiskelijoita kliinisessä koulutuksessa sekä ylläpitää opiskelijoiden motivaatiota ja vähentää liiallista opiskelun tuomaa stressiä. Chatbot-avustajat voivat auttaa opiskelijoita vähentämään kliinisen koulutuksen aiheuttamaa stressiä ja keskittymään tehokkaammin ammatilliseen kehitykseensä. Tämä opinnäytetyö on hyödyllinen tilaajalle maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden kohtaamien ongelmien käsittelyssä sekä tukityökalujen kehittämisessä.
Tilaaja LAB- ammattikorkeakoulu paitsi parantaa opetuksen laatua opiskelijoiden tehokkaalla kliinisenkoulutuksen toteutuksella, myös hyödyntää tehokkaasti opettajien työajat.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö noudattaa PDSA-lähestymistapaa. Opinnäytetyön aineistohaussa käytettiin eri luotettavista lähteistä kerättyä näyttöön perustuvaa materiaalia noudattaen LAB-tutkielmaohjeita. Chatbotin pilotti esiteltiin opiskelijoille sen käytön ja tehokkuuden arvioimiseksi. Chatbotin todettiin olevan monipuolinen työkalu, joka pystyy tukemaan hoitotyön opiskelijoita kliinisessä koulutuksessa ja lisäksi voidaan soveltaa myös kieli- ja hoitotyön oppimistoimintoja. Vaikka chatbotin sisältö oli rajallinen, pätevä yliopiston henkilökunta voi kehittää sitä edelleen arvokkaaksi työkaluksi LAB:n hoitotyön opiskelijoille tulevaisuudessa.
The aim of the thesis is to create a Chatbot, which would act like a peer mentor for non-native speaking Finnish nursing students and guide to right direction in search for required information. The purpose of this thesis is to continually support non-native speaking Finnish students in clinical training and maintain the students' motivation and reduce excessive stress for study. Chatbot assistants can help students reduce the stress of clinical training and focus more effectively on their professional development. This thesis is useful for the commissioning party to address the issues faced by immigrant background students, as well as for those responsible for developing support tools.
The commissioning party as LAB university not only improves the quality of education with students’ efficient implementation in clinical training, but also makes efficient use of teachers' working hours.
This practice-based thesis is a functional framework that adheres to the PDSA approach. The data search for the thesis made use of evidence-based materials gathered from different reliable sources while adhering to the LAB thesis guidelines. The chatbot pilot was introduced to students to evaluate its use and effectiveness. The chatbot was found to be a versatile tool, capable of supporting nursing students in clinical training and additionally language and nursing learning functions can be also applied. Although the chatbot had limited content, it can be further developed by qualified university staff as a valuable tool for LAB nursing students in the future.
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda Chatbot, joka toimisi vertaismentorina muunkielisille suomalaisille sairaanhoitajaopiskelijoille ja ohjaisi oikeaan suuntaan tarvittavan tiedon etsimisessä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on jatkuvasti tukea suomenkielisiä opiskelijoita kliinisessä koulutuksessa sekä ylläpitää opiskelijoiden motivaatiota ja vähentää liiallista opiskelun tuomaa stressiä. Chatbot-avustajat voivat auttaa opiskelijoita vähentämään kliinisen koulutuksen aiheuttamaa stressiä ja keskittymään tehokkaammin ammatilliseen kehitykseensä. Tämä opinnäytetyö on hyödyllinen tilaajalle maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden kohtaamien ongelmien käsittelyssä sekä tukityökalujen kehittämisessä.
Tilaaja LAB- ammattikorkeakoulu paitsi parantaa opetuksen laatua opiskelijoiden tehokkaalla kliinisenkoulutuksen toteutuksella, myös hyödyntää tehokkaasti opettajien työajat.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö noudattaa PDSA-lähestymistapaa. Opinnäytetyön aineistohaussa käytettiin eri luotettavista lähteistä kerättyä näyttöön perustuvaa materiaalia noudattaen LAB-tutkielmaohjeita. Chatbotin pilotti esiteltiin opiskelijoille sen käytön ja tehokkuuden arvioimiseksi. Chatbotin todettiin olevan monipuolinen työkalu, joka pystyy tukemaan hoitotyön opiskelijoita kliinisessä koulutuksessa ja lisäksi voidaan soveltaa myös kieli- ja hoitotyön oppimistoimintoja. Vaikka chatbotin sisältö oli rajallinen, pätevä yliopiston henkilökunta voi kehittää sitä edelleen arvokkaaksi työkaluksi LAB:n hoitotyön opiskelijoille tulevaisuudessa.