Keskeneräisen ihmisen päiväkirjamerkintöjä : toimijuuden kokemus piirtyy näkyviin sana kerrallaan
Koikkalainen, Kirsi (2023)
Koikkalainen, Kirsi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120734992
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120734992
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä sanataide, luova kirjoittaminen ja päiväkirjamerkinnät avaavat henkilökohtaista toimijuuden kokemusta, joka niiden kautta piirtyy näkyviin sana ja lause kerrallaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä ymmärrystä kulttuurihyvinvoinnin omakohtaisesta merkityksestä. Tavoitteena oli lisätä hyvinvoinnin kokemusta tilanteessa, jossa kokijan toimijuuteen on vaikuttamassa elämänmuutos, joka nostaa pintaan erilaisia tunteita ja kokemuksia, myös aiemman elinhistorian ajalta. Kulttuurihyvinvointia tarkastellaan sanataiteen merkityksissä toimijuuden kokemiseen tai sen ymmärtämiseen.
Opinnäytetyö on taiteellinen ja laadullinen tutkimus. Tapa tehdä tutkimusta on autoetnografinen. Se perustuu koettuun kokemukseen luovan kirjoittamisen, sanataiteen ja päiväkirjojen merkityksistä henkilökohtaisen toimijuuden kokemuksessa. Se kuvaa opinnäytetyön tekijän matkaa sanataiteen merkityksen sisäistämisen prosessissa. Opinnäytteen näkökulma, tapa katsoa ja pyrkimys ymmärtää on hermeneuttinen. Tämän työn teoreettisena viitekehyksenä on käytetty itseohjautuvuusteoriaa ja Jyrki Jyrkämän toimijuuden modaliteettiteoriaa.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan pitää henkilökohtaisen kulttuurihyvinvointisuhteen tiedostavaa muodostumista. Näin ollen tämä työ on tärkeä kulttuurihyvinvointi-käsitteen kokemuksellisen ymmärtämisen näkyväksi tekemiselle. In this thesis, literature art, creative writing, and diary entries open up a personal experience of agency, that becomes visible through them one word and one sentence at a time. The goal of the thesis was, through experiential learning, to increase understanding of the personal meaning of creative wellbeing and to increase the experience of well-being in a situation where the experiencer's agency is being affected by a life change. Creative well-being is examined in terms of vocabulary for experiencing agency or understanding it.
The thesis is an artistic and qualitative research. The applied research method is autoethnography: it is based on perceived experience of the meanings of creative writing, literature art and diaries in personal experience in agency. It describes the author’s journey in the process of internalizing the meaning of literature art. In the thesis, the perspective and the effort to understand is hermeneutic. The theoretical frame of reference in this work was selfdirectedness theory and Jyrki Jyrkämä's modality theory of agency.
The conscious formation of a personal creative well-being relationship through experiential learning can be considered as the result of the thesis. Thus, this work is an important cultural contribution to making the experiential understanding of the concept visible.
Opinnäytetyö on taiteellinen ja laadullinen tutkimus. Tapa tehdä tutkimusta on autoetnografinen. Se perustuu koettuun kokemukseen luovan kirjoittamisen, sanataiteen ja päiväkirjojen merkityksistä henkilökohtaisen toimijuuden kokemuksessa. Se kuvaa opinnäytetyön tekijän matkaa sanataiteen merkityksen sisäistämisen prosessissa. Opinnäytteen näkökulma, tapa katsoa ja pyrkimys ymmärtää on hermeneuttinen. Tämän työn teoreettisena viitekehyksenä on käytetty itseohjautuvuusteoriaa ja Jyrki Jyrkämän toimijuuden modaliteettiteoriaa.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan pitää henkilökohtaisen kulttuurihyvinvointisuhteen tiedostavaa muodostumista. Näin ollen tämä työ on tärkeä kulttuurihyvinvointi-käsitteen kokemuksellisen ymmärtämisen näkyväksi tekemiselle.
The thesis is an artistic and qualitative research. The applied research method is autoethnography: it is based on perceived experience of the meanings of creative writing, literature art and diaries in personal experience in agency. It describes the author’s journey in the process of internalizing the meaning of literature art. In the thesis, the perspective and the effort to understand is hermeneutic. The theoretical frame of reference in this work was selfdirectedness theory and Jyrki Jyrkämä's modality theory of agency.
The conscious formation of a personal creative well-being relationship through experiential learning can be considered as the result of the thesis. Thus, this work is an important cultural contribution to making the experiential understanding of the concept visible.