Liiketoimintasuunnitelma ja markkinatutkimus : yritys X:n liiketoiminnan kehittäminen
Koivuranta, Sami (2023)
Koivuranta, Sami
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634829
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli strategiatyökaluja hyödyntämällä rakentaa nuorelle yritykselle liiketoimintasuunnitelma ja kehittää sitä sekä teettää markkinatutkimus nykyisille ja uusille potentiaalisille asiakkaille.
Opinnäytetyössäni käytettiin yrityksestä nimeä yritys X. Yritys oli toiminut markkinoilla reilut kaksi vuotta. Yritys toimii pääsääntöisesti Varsinais-Suomen alueella, mutta markkinoina olivat myös koko Suomi sekä Eurooppa. Yrityksen toimialaan kuului kuljetus-, muutto-, siivous-, asennus-, purku-, varastointi-, muuttotarvike- sekä rakennuspalveluita.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin liikeidea, visio ja arvot, ympäristö, strategia, segmentointi, kohderyhmä ja asiakkaat, riskit ja niiden tunnistaminen, SWOT-analyysi sekä Business Model Canvas. Markkinatutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin markkinatutkimuksen määritelmää ja käyttötarkoitusta sekä toteutusprosessia.
Tämä opinnäytetyö oli tutkimuksellinen kehittämistyö, jossa kehittäminen nojasi teoriaan ja yritysaineistoon. Markkinatutkimuksella haluttiin puolestaan saada tietoa tutkittavasta markkinasta, jotta voitiin kehittää yrityksen päätöksenteon luotettavuutta ja laatua sekä saada lisää mahdollisia asiakkaita.
Opinnäytetyön tavoitteena oli rakentaa yritykselle liiketoimintasuunnitelma analyyseja hyödyntäen sekä saada tarkempi näkemys nykyisistä markkinoista Turun lähialueella toimimiseen. Opinnäytetyön tutkimuksen viitekehityksenä käytettiin liiketoimintasuunnitelman rakentamisen mallia. Lisätutkimukset teetettiin markkinatutkimuksen avulla.
Opinnäytetyön tuloksena yritykselle saatiin kerättyä runsaasti hyödyllistä sisältöä liiketoimintasuunnitelmaan, joka auttaa kehittämään liiketoimintaa. Markkinatutkimuksessa saavutettiin yleisnäkymä Turun ja lähialueiden markkinatilanteesta, saatiin selville nykyisten asiakkaiden tyytyväisyys yrityksen palveluihin ja mahdollisiin lisätarpeisiin, kartoitettiin uusia asiakkaita sekä yleisesti saatiin tietoa markkinassa vaikuttavista tekijöistä.
Opinnäytetyössäni käytettiin yrityksestä nimeä yritys X. Yritys oli toiminut markkinoilla reilut kaksi vuotta. Yritys toimii pääsääntöisesti Varsinais-Suomen alueella, mutta markkinoina olivat myös koko Suomi sekä Eurooppa. Yrityksen toimialaan kuului kuljetus-, muutto-, siivous-, asennus-, purku-, varastointi-, muuttotarvike- sekä rakennuspalveluita.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin liikeidea, visio ja arvot, ympäristö, strategia, segmentointi, kohderyhmä ja asiakkaat, riskit ja niiden tunnistaminen, SWOT-analyysi sekä Business Model Canvas. Markkinatutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin markkinatutkimuksen määritelmää ja käyttötarkoitusta sekä toteutusprosessia.
Tämä opinnäytetyö oli tutkimuksellinen kehittämistyö, jossa kehittäminen nojasi teoriaan ja yritysaineistoon. Markkinatutkimuksella haluttiin puolestaan saada tietoa tutkittavasta markkinasta, jotta voitiin kehittää yrityksen päätöksenteon luotettavuutta ja laatua sekä saada lisää mahdollisia asiakkaita.
Opinnäytetyön tavoitteena oli rakentaa yritykselle liiketoimintasuunnitelma analyyseja hyödyntäen sekä saada tarkempi näkemys nykyisistä markkinoista Turun lähialueella toimimiseen. Opinnäytetyön tutkimuksen viitekehityksenä käytettiin liiketoimintasuunnitelman rakentamisen mallia. Lisätutkimukset teetettiin markkinatutkimuksen avulla.
Opinnäytetyön tuloksena yritykselle saatiin kerättyä runsaasti hyödyllistä sisältöä liiketoimintasuunnitelmaan, joka auttaa kehittämään liiketoimintaa. Markkinatutkimuksessa saavutettiin yleisnäkymä Turun ja lähialueiden markkinatilanteesta, saatiin selville nykyisten asiakkaiden tyytyväisyys yrityksen palveluihin ja mahdollisiin lisätarpeisiin, kartoitettiin uusia asiakkaita sekä yleisesti saatiin tietoa markkinassa vaikuttavista tekijöistä.