Assistenttien työntekijälupauksen toteutuminen Yritys X:ssä
Tikkanen, Ave (2023)
Tikkanen, Ave
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120734891
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120734891
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee assistenttien työntekijäkokemusta pääkaupunkiseudulla sijaitsevassa asiantuntijaorganisaatiossa X. Yritys lupaa olla työntekijöilleen paras paikka kehittyä ammatillisesti ja ihmisenä, ja tutkimuksen aikana tarkastellaan sitä, toteutuuko tämä työntekijälupaus assistenttien kohdalla. Opinnäytetyö pohjaa syksyllä 2021 tehtyyn Great Place to Work -henkilöstökyselyyn, jossa selvisi nimenomaan assistenttitiimin keskimääräistä suurempi tyytymättömyys työnantajaansa kohtaan. Tutkimuksen apuna toimivat teoreettinen viitekehys ja assistenteilla teetätetty kysely, joka toteutettiin keväällä 2023. Perimmäisenä tavoitteena on antaa yritykselle työkaluja tilanteen parantamiseksi.
Teemaan liittyvät olennaisesti työntekijäkokemus ja työn imu, joihin perehdytään teoriaosiossa tarkemmin. Työntekijäkokemus kattaa kaiken sen, mitä työntekijä kokee työsuhteensa aikana. Se alkaa muodostumaan jo rekrytointivaiheessa ja jatkuu myös sen jälkeen, kun työsuhde on jo päättynyt. Työntekijäkokemukseen vaikuttavia tekijöitä ovat muun muassa työympäristö, viestintä, työyhteisö, esimiestyö, uuden oppiminen sekä palautteen saaminen. Hyvä työntekijäkokemus luo työn imua, jolloin työntekijä kokee onnistumisen ja innostumisen tunteita työssään, ja suoriutuu näin ollen myös tehtävistään paremmin. Positiivisen työntekijäkokemuksen myötä työntekijän työpanos paranee, poissaoloja on vähemmän, henkilöstön vaihtuvuus on pienempää ja asiakaskokemukset parempia, jolloin myös yrityksen liikevaihto on parempi.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jossa on hyödynnetty myös määrällisen tutkimuksen elementtejä. Aineistona toimii kyselyhaastattelu, johon vastasi 10 henkilöä. Great Place to Work -kyselyn pohjalta opinnäytetyön kyselyhaastattelu jaettiin kolmeen osa-alueeseen, joita ovat viestintä, yhdenvertaisuus ja oman työn rooli. Tulosten analysointiin on hyödynnetty sisällönanalyysia, jonka viitekehyksenä toimii teoriapohja.
Tuloksista käy ilmi, että assistenttitiimin työntekijäkokemuksen suurimmat haasteet ovat tasavertaisuuden puute, viestinnän ja kommunikaation haasteet sekä oman työn roolin ja työn tavoitteiden epäselvyys. Assistentit myös kokevat työn liian kuormittavana suhteessa henkilöstömäärään, eikä työ jakaudu tasaisesti assistenttien kesken. Assistenteilla ei myöskään ole juurikaan mahdollisuuksia kouluttautumiseen. Kun tarkastelemme yrityksen työntekijälupausta, voidaan todeta, että assistenttien kohdalla se toteutuu heikosti.
Opinnäytetyötä voidaan jatkokehittä laajentamalla tutkimus myös muihin tukitiimeihin. Kysely voidaan myös toistaa esimerkiksi kahden tai viiden vuoden päästä, ja tarkastella, onko tilanne muuttunut tässä ajassa.
Teemaan liittyvät olennaisesti työntekijäkokemus ja työn imu, joihin perehdytään teoriaosiossa tarkemmin. Työntekijäkokemus kattaa kaiken sen, mitä työntekijä kokee työsuhteensa aikana. Se alkaa muodostumaan jo rekrytointivaiheessa ja jatkuu myös sen jälkeen, kun työsuhde on jo päättynyt. Työntekijäkokemukseen vaikuttavia tekijöitä ovat muun muassa työympäristö, viestintä, työyhteisö, esimiestyö, uuden oppiminen sekä palautteen saaminen. Hyvä työntekijäkokemus luo työn imua, jolloin työntekijä kokee onnistumisen ja innostumisen tunteita työssään, ja suoriutuu näin ollen myös tehtävistään paremmin. Positiivisen työntekijäkokemuksen myötä työntekijän työpanos paranee, poissaoloja on vähemmän, henkilöstön vaihtuvuus on pienempää ja asiakaskokemukset parempia, jolloin myös yrityksen liikevaihto on parempi.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jossa on hyödynnetty myös määrällisen tutkimuksen elementtejä. Aineistona toimii kyselyhaastattelu, johon vastasi 10 henkilöä. Great Place to Work -kyselyn pohjalta opinnäytetyön kyselyhaastattelu jaettiin kolmeen osa-alueeseen, joita ovat viestintä, yhdenvertaisuus ja oman työn rooli. Tulosten analysointiin on hyödynnetty sisällönanalyysia, jonka viitekehyksenä toimii teoriapohja.
Tuloksista käy ilmi, että assistenttitiimin työntekijäkokemuksen suurimmat haasteet ovat tasavertaisuuden puute, viestinnän ja kommunikaation haasteet sekä oman työn roolin ja työn tavoitteiden epäselvyys. Assistentit myös kokevat työn liian kuormittavana suhteessa henkilöstömäärään, eikä työ jakaudu tasaisesti assistenttien kesken. Assistenteilla ei myöskään ole juurikaan mahdollisuuksia kouluttautumiseen. Kun tarkastelemme yrityksen työntekijälupausta, voidaan todeta, että assistenttien kohdalla se toteutuu heikosti.
Opinnäytetyötä voidaan jatkokehittä laajentamalla tutkimus myös muihin tukitiimeihin. Kysely voidaan myös toistaa esimerkiksi kahden tai viiden vuoden päästä, ja tarkastella, onko tilanne muuttunut tässä ajassa.