Äänibrändäys osana brändi-identiteettiä
Honkaniemi, Kaisla (2023)
Honkaniemi, Kaisla
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634714
Tiivistelmä
Tässä äänibrändäystä käsittelevässä opinnäytetyössä käydään läpi äänibrändäyksen perusteita ja syitä sille, miksi brändien tulisi toden teolla keskittyä omaan audioidentiteettiinsä. Teknologian hallitsemassa nykymaailmassa brändin ja kuluttajan välisten kosketuspisteiden määrä on kasvanut ja niiden mahdollisuudet ovat markkinoinnin kannalta myös monipuolisempia. Tämä mahdollistaa erityisesti äänibrändäyksen laaja-alaisen käytön sekä kehityksen. Onneksi maailmalta ja Suomesta löytyy jo hyviä esimerkkejä onnistuneista äänibrändeistä, tai ainakin äänibrändin aluista, joista voidaan ottaa oppia ja joita voi myös jatko kehittää. Tulevaisuus tuo tullessaan myös lukuisia mahdollisuuksia, joita tulevat kehittyvät äänibrändit pääsevät hyödyntämään.
Ääni vaikuttaa ihmisten tunteisiin voimakkaasti myös huomaamatta ja se tekee äänestä ja äänibrändäyksestä erityisen tehokasta, mutta myös riskialtista. Äänibrändäyksen tulee olla kokonaisuutena ehjä ja johdonmukainen, jotta siitä tulee uskottava osa brändi-identiteettiä. Opinnäytetyössä käydään läpi yleisiä äänibrändäyksen elementtejä, jotka tulee ottaa huomioon, jos halutaan toteuttaa kokonainen ja toimiva äänibrändi.
Luotua äänibrändiä täytyy myös osata käyttää ja hyödyntää, jotta uusi brändielementti saadaan iskostettua kuluttajien alitajuntaan asti. Äänibrändin jalkautuksen suunnittelu saattaakin usein jäädä vielä liian pienelle huomiolle. Esimerkkinä onnistuneesta äänibrändin jalkauttamisesta tässä opinnäytetyössä käytetään Cloettan Tupla -patukan äänibrändille tehtyä työtä, jota tarkastellaan niin brändin kuin markkinointitoimistonkin näkökulmista.
Ääni vaikuttaa ihmisten tunteisiin voimakkaasti myös huomaamatta ja se tekee äänestä ja äänibrändäyksestä erityisen tehokasta, mutta myös riskialtista. Äänibrändäyksen tulee olla kokonaisuutena ehjä ja johdonmukainen, jotta siitä tulee uskottava osa brändi-identiteettiä. Opinnäytetyössä käydään läpi yleisiä äänibrändäyksen elementtejä, jotka tulee ottaa huomioon, jos halutaan toteuttaa kokonainen ja toimiva äänibrändi.
Luotua äänibrändiä täytyy myös osata käyttää ja hyödyntää, jotta uusi brändielementti saadaan iskostettua kuluttajien alitajuntaan asti. Äänibrändin jalkautuksen suunnittelu saattaakin usein jäädä vielä liian pienelle huomiolle. Esimerkkinä onnistuneesta äänibrändin jalkauttamisesta tässä opinnäytetyössä käytetään Cloettan Tupla -patukan äänibrändille tehtyä työtä, jota tarkastellaan niin brändin kuin markkinointitoimistonkin näkökulmista.