Motivaation ja sitoutumisen merkitys työssä nyt ja tulevaisuudessa päivittäistavarakaupan alalla: kuinka turvata organisaation kilpailukyky työnantajana
Hiltunen, Senja (2023)
Hiltunen, Senja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634808
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634808
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin päivittäistavarakaupan organisaation kokeneiden työntekijöiden motivaatiota ja sitoutumista työhön sekä työnantajaan. Opinnäytetyön tarpeellisuus lähti toimeksiantajan havainnosta henkilöstön kasvaneessa vaihtuvuudessa. Työelämässä motivaatio ja sitoutuminen ovat havaittavissa työntekijän panostuksessa edistää työn tavoitteita sekä suhtautumisena ja asenteena työnantajaorganisaatioon. Motivaatio- ja sitoutumistekijöiden lisäksi työssä tarkastellaan myös tulevaisuutta päivittäistavarakaupan alalla. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa toimeksiantajalle tietoa motivaatioon ja sitoutumiseen vaikuttavista tekijöistä sekä selvittää, millaiseksi päivittäistavarakaupan ala mielletään tulevaisuuden työnantajana.
Tutkimuksen menetelmänä toimi tapaustutkimus, jonka tueksi toteutettiin kyselytutkimus harkinnanvaraiselle otannalle organisaation työntekijöistä. Opinnäytetyössä käsiteltiin myös tulevaisuuden työelämän megatrendejä päivittäistavarakaupan näkökulmasta. Tulosten perusteella muodostettiin johtopäätöksiä toimeksiantajan henkilöstötyön tueksi erityisesti työntekijöiden veto- ja pitovoiman osalta. Keskeisimpänä tuloksena esiin nousi työntekijöiden sisäisen motivaation ja tunnepohjaisen sitoutumisen kokemus työssä.
Tutkimuksen menetelmänä toimi tapaustutkimus, jonka tueksi toteutettiin kyselytutkimus harkinnanvaraiselle otannalle organisaation työntekijöistä. Opinnäytetyössä käsiteltiin myös tulevaisuuden työelämän megatrendejä päivittäistavarakaupan näkökulmasta. Tulosten perusteella muodostettiin johtopäätöksiä toimeksiantajan henkilöstötyön tueksi erityisesti työntekijöiden veto- ja pitovoiman osalta. Keskeisimpänä tuloksena esiin nousi työntekijöiden sisäisen motivaation ja tunnepohjaisen sitoutumisen kokemus työssä.