EES- ja ETIAS-asetukset : asetusten synty ja nykytila sekä niiden hyödyntämismahdollisuudet tulevaisuudessa lainvalvontaviranomaisten ja matkustajatiedustelun näkökulmasta
Mustapää, Jukka (2023)
Mustapää, Jukka
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534429
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkitaan EES- ja ETIAS-asetusten syntyyn vaikuttaneita tekijöitä. Lisäksi työssä selvitetään, millaisen prosessin kautta Euroopan Unionissa kyseisten säädösten valmistelu ja voimaansaattaminen tapahtui. Työssä tutkitaan lain systematisoinnin avulla molemmat edellä mainitut asetukset sekä selvitetään, millaisia muutoksia niiden vuoksi on jouduttu tekemään kansalliseen lainsäädäntöön.
Asetuksista löytyy ensimmäiset maininnat EU-tason valmisteluasiakirjoista vuodelta 2008. Ne on kuitenkin allekirjoitettu vasta noin kymmenen vuotta myöhemmin, mutta edelleenkään tätä tutkimusta tehdessä vuonna 2023 asetuksia ei sovellettu käytäntöön keskeneräisten tietojärjestelmien vuoksi. Kansalliseen lainsäädäntöön on tehty muutoksia yhteensä seitsemän lain kohdalta, ja ne ovat astuneet voimaan vuoden 2023 alusta alkaen.
EES-asetuksen avulla tullaan kaikkien kolmansien maiden kansalaiset tulevaisuudessa rekisteröimään Schengen-ulkorajan ylittämisen yhteydessä. Tällöin heiltä tullaan ottamaan Euroopan laajuiseen tietojärjestelmään myös sormenjäljet ja valokuva. Viisumivapaista maista matkustavien on jatkossa hankittava ennakkoon sähköinen matkustuslupa ennen saapumistaan Schengen-alueelle. Matkustuslupaa varten viranomaiset keräävät laajasti tietoja matkustajasta ja hänen tietonsa tarkastetaan kaikista Euroopan laajuisista lainvalvontaviranomaisten järjestelmistä.
EES- ja ETIAS-järjestelmiin tallennettua tietoa voidaan jatkossa käyttää niitä varten perustettavien kansallisten keskusyhteyspisteiden kautta vakavan rikollisuuden sekä terrorismin torjuntaan, havaitsemiseen sekä ennalta estämiseen. Tulevaisuudessa tämän tiedon voidaan olettaa olevan vahvana lisänä matkustajatiedustelussa jo käytössä olevien matkustajarekisteritietojen (PNR) sekä viisumitietojen (VIS) rinnalla muodostaen tiedustelun kannalta kattavan tietokokonaisuuden. In this work, I examine the factors that influenced the creation of the EES and ETIAS -regulations. Additionally, the study investigates the process through which the preparation and implementation of these regulations occurred within the European Union. Using legal systematization, the work analyzes both of the aforementioned regulations and identifies the changes that have been made to national legislation as a result.
The first mentions of EU-level preparatory documents for these regulations date back to 2008. However, they were only signed approximately ten years later. As of writing this thesis, these regulations had not been enforced due to ongoing issues with incomplete information systems. Changes have been made to national legislation in a total of seven laws, and they came into effect starting from the beginning of 2023.
The EES regulation will require citizens of all so called third countries to be registered when crossing the Schengen external border in the future. This will involve collecting their fingerprints and a photograph in the European-wide information system. Travelers from visa-exempt countries will need to obtain an electronic travel authorization (ETIAS) in advance of their arrival in the Schengen area. To obtain this authorization, authorities will gather extensive information about the traveler, and their data will be checked against all European-wide law enforcement databases.
Data stored in the EES and ETIAS systems can be used in the future through national central access points for the purpose of combating, detecting, and preventing serious crime and terrorism. In the future, this information is expected to provide a significant addition to travel intelligence alongside passenger name record (PNR) and visa information system (VIS) data, creating a comprehensive database for intelligence purposes.
Asetuksista löytyy ensimmäiset maininnat EU-tason valmisteluasiakirjoista vuodelta 2008. Ne on kuitenkin allekirjoitettu vasta noin kymmenen vuotta myöhemmin, mutta edelleenkään tätä tutkimusta tehdessä vuonna 2023 asetuksia ei sovellettu käytäntöön keskeneräisten tietojärjestelmien vuoksi. Kansalliseen lainsäädäntöön on tehty muutoksia yhteensä seitsemän lain kohdalta, ja ne ovat astuneet voimaan vuoden 2023 alusta alkaen.
EES-asetuksen avulla tullaan kaikkien kolmansien maiden kansalaiset tulevaisuudessa rekisteröimään Schengen-ulkorajan ylittämisen yhteydessä. Tällöin heiltä tullaan ottamaan Euroopan laajuiseen tietojärjestelmään myös sormenjäljet ja valokuva. Viisumivapaista maista matkustavien on jatkossa hankittava ennakkoon sähköinen matkustuslupa ennen saapumistaan Schengen-alueelle. Matkustuslupaa varten viranomaiset keräävät laajasti tietoja matkustajasta ja hänen tietonsa tarkastetaan kaikista Euroopan laajuisista lainvalvontaviranomaisten järjestelmistä.
EES- ja ETIAS-järjestelmiin tallennettua tietoa voidaan jatkossa käyttää niitä varten perustettavien kansallisten keskusyhteyspisteiden kautta vakavan rikollisuuden sekä terrorismin torjuntaan, havaitsemiseen sekä ennalta estämiseen. Tulevaisuudessa tämän tiedon voidaan olettaa olevan vahvana lisänä matkustajatiedustelussa jo käytössä olevien matkustajarekisteritietojen (PNR) sekä viisumitietojen (VIS) rinnalla muodostaen tiedustelun kannalta kattavan tietokokonaisuuden.
The first mentions of EU-level preparatory documents for these regulations date back to 2008. However, they were only signed approximately ten years later. As of writing this thesis, these regulations had not been enforced due to ongoing issues with incomplete information systems. Changes have been made to national legislation in a total of seven laws, and they came into effect starting from the beginning of 2023.
The EES regulation will require citizens of all so called third countries to be registered when crossing the Schengen external border in the future. This will involve collecting their fingerprints and a photograph in the European-wide information system. Travelers from visa-exempt countries will need to obtain an electronic travel authorization (ETIAS) in advance of their arrival in the Schengen area. To obtain this authorization, authorities will gather extensive information about the traveler, and their data will be checked against all European-wide law enforcement databases.
Data stored in the EES and ETIAS systems can be used in the future through national central access points for the purpose of combating, detecting, and preventing serious crime and terrorism. In the future, this information is expected to provide a significant addition to travel intelligence alongside passenger name record (PNR) and visa information system (VIS) data, creating a comprehensive database for intelligence purposes.