Materiaalihukka uudislaivan varustelussa
Tuura, Sari (2023)
Tuura, Sari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634681
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634681
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tavoitteena oli tutkia materiaalihukkaa Helsinki Shipyard Oy:n telakalla. Työ tehtiin Helsinki Shipyard Oy:n toimeksiannosta. Materiaalihukan tutkiminen oli yritykselle tärkeää, koska vastuu ympäristöasioista on kasvavassa roolissa laivan rakennuksessa. Hukkaa vähentämällä voidaan saada myös huomattavia rahallisia säästöjä, jotka osaltaan edistävät kilpailuetua.
Työ toteutettiin keräämällä tietoja laivaprojektiin suunnitellun ja siinä käytettyjen materiaalien määrien erotuksesta. Lisäksi materiaalihukkien tunnistamiseksi varusteluvaiheen aluepäälliköille, työnsuunnittelijoille ja työnjohtajille tehtiin kysely, jossa kartoitettiin hukan syitä. Haastatteluiden avulla saatiin vielä tarkennettua kyselyn tuottamia tuloksia. Kirjallisessa osuudessa on kerätty teoriaa laivanrakennuksen perusteista, avattu hieman leanin ajatusmallia sekä erilaisia hukkia, joita tuotannossa esiintyy.
Dokumentointipuutteiden vuoksi materiaalihukkaan määrää ei voitu tarkasti laskea, mutta sen sijaan pystyttiin tunnistamaan hukan esiintymisen materiaalivirran erivaiheissa. Hukkaa ilmeni useissa eri vaiheissa materiaalin käsittelyprosessissa. Kyselytutkimuksen perusteella laadittiin arvovirtakaavio, joka visualisoi nämä eri hukkapisteet selkeällä tavalla.
Tämä työ tarjoaa arvokasta tietoa yritykselle materiaalihukan poistamiseksi materiaalivirrasta. Arvovirta-kaavion avulla voidaan nyt paremmin hahmottaa, missä hukan syntymisen mahdollisuudet ovat suurimmat, ja näin ollen kehittää strategioita sen minimoimiseksi. Tämä tieto voi auttaa yritystä parantamaan tehokkuuttaan ja vähentämään kustannuksiaan materiaalihukan vähentämisen kautta.
Työ toteutettiin keräämällä tietoja laivaprojektiin suunnitellun ja siinä käytettyjen materiaalien määrien erotuksesta. Lisäksi materiaalihukkien tunnistamiseksi varusteluvaiheen aluepäälliköille, työnsuunnittelijoille ja työnjohtajille tehtiin kysely, jossa kartoitettiin hukan syitä. Haastatteluiden avulla saatiin vielä tarkennettua kyselyn tuottamia tuloksia. Kirjallisessa osuudessa on kerätty teoriaa laivanrakennuksen perusteista, avattu hieman leanin ajatusmallia sekä erilaisia hukkia, joita tuotannossa esiintyy.
Dokumentointipuutteiden vuoksi materiaalihukkaan määrää ei voitu tarkasti laskea, mutta sen sijaan pystyttiin tunnistamaan hukan esiintymisen materiaalivirran erivaiheissa. Hukkaa ilmeni useissa eri vaiheissa materiaalin käsittelyprosessissa. Kyselytutkimuksen perusteella laadittiin arvovirtakaavio, joka visualisoi nämä eri hukkapisteet selkeällä tavalla.
Tämä työ tarjoaa arvokasta tietoa yritykselle materiaalihukan poistamiseksi materiaalivirrasta. Arvovirta-kaavion avulla voidaan nyt paremmin hahmottaa, missä hukan syntymisen mahdollisuudet ovat suurimmat, ja näin ollen kehittää strategioita sen minimoimiseksi. Tämä tieto voi auttaa yritystä parantamaan tehokkuuttaan ja vähentämään kustannuksiaan materiaalihukan vähentämisen kautta.