Ammatillinen kasvaminen vastuuvahinkojen korvausratkaisijana
Tauriainen, Heidi (2023)
Tauriainen, Heidi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534487
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534487
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on seurattu vastuuvahinkojen korvausratkaisijan työtä suomalaisessa vakuutusyhtiössä. Kirjoittajan työtehtävät korvausratkaisijana koostuvat yritys- ja yksityisasiakkaiden vastuuvahinkojen käsittelystä ja asiakaspalvelusta. Päiväkirjamallisen opinnäytetyön kymmenen viikon seurantajakso sijoittui ajalle 16.01.2023-31.03.2023 ja sen tarkoituksena on reflektoida kirjoittajan kehitystä korvausratkaisijan työtehtävässä.
Tavoitteen saavuttamiseksi on kirjattu päiväkirjamerkintöjä kymmenen tarkasteluviikon ajalta seuraten tekijän kehitystä ja oppimisen suhteuttamista vastuuvahinkojen korvausratkaisijana vakuutusalan noudattaman sääntelyn tavalla. Opinnäytetyössä on seurattu viikoittain eri teemoja ja tavoitteita, jonka perusteella on tuotettu viikkoanalyysit. Viikkoanalyyseissä on käyty läpi viikon aikana havaittuja haasteita ja pohdittu niiden ratkaisuja.
Opinnäytetyön viitekehyksessä on käytetty kirjoitushetkellä voimassa olevaa lainsäädäntöä, ammattikirjallisuutta ja useita internetlähteitä. Opinnäytetyössä käsiteltiin sidosryhmien osallisuutta ja vuorovaikutustilanteiden merkitystä korvausratkaisijan työtehtävässä.
Ammatilliset kehityskohteet ovat kirjoittajan oman prosessin kehittäminen asiakkaan tuntemisen merkintöjen siirtämisestä järjestelmiin ja sisäisten sidosryhmien tehokas hyödyntäminen vastuuvahinkojen käsittelyssä. Näissä kirjoittaja on kehittänyt rutiinien ja rakennettujen prosessien kehittämisen avulla kehittäen samalla myös ajan- ja kokonaisuuksien hallintaa.
Prosessien kehittämisen myötä asiakkaan tuntemisen merkintöjen siirtämisestä on muodostunut vakiintunut ja vaatimukset täyttävä työtoimi, mitä on helppo noudattaa jokaista merkintää tehdessä. Sidosryhmien laadukkaan erityisosaamisen potentiaalin ymmärtäminen on kehittänyt kirjoittajan kykyä hyödyntää ulkoisia- ja sisäisiä sidosryhmiä ja kasvattaa samalla omaa ammattiosaamista. Rutiinit ja prosessit ovat mahdollistaneet kirjoittajan kehityksen myös ajan- ja kokonaisuuksien hallinnassa.
Tavoitteen saavuttamiseksi on kirjattu päiväkirjamerkintöjä kymmenen tarkasteluviikon ajalta seuraten tekijän kehitystä ja oppimisen suhteuttamista vastuuvahinkojen korvausratkaisijana vakuutusalan noudattaman sääntelyn tavalla. Opinnäytetyössä on seurattu viikoittain eri teemoja ja tavoitteita, jonka perusteella on tuotettu viikkoanalyysit. Viikkoanalyyseissä on käyty läpi viikon aikana havaittuja haasteita ja pohdittu niiden ratkaisuja.
Opinnäytetyön viitekehyksessä on käytetty kirjoitushetkellä voimassa olevaa lainsäädäntöä, ammattikirjallisuutta ja useita internetlähteitä. Opinnäytetyössä käsiteltiin sidosryhmien osallisuutta ja vuorovaikutustilanteiden merkitystä korvausratkaisijan työtehtävässä.
Ammatilliset kehityskohteet ovat kirjoittajan oman prosessin kehittäminen asiakkaan tuntemisen merkintöjen siirtämisestä järjestelmiin ja sisäisten sidosryhmien tehokas hyödyntäminen vastuuvahinkojen käsittelyssä. Näissä kirjoittaja on kehittänyt rutiinien ja rakennettujen prosessien kehittämisen avulla kehittäen samalla myös ajan- ja kokonaisuuksien hallintaa.
Prosessien kehittämisen myötä asiakkaan tuntemisen merkintöjen siirtämisestä on muodostunut vakiintunut ja vaatimukset täyttävä työtoimi, mitä on helppo noudattaa jokaista merkintää tehdessä. Sidosryhmien laadukkaan erityisosaamisen potentiaalin ymmärtäminen on kehittänyt kirjoittajan kykyä hyödyntää ulkoisia- ja sisäisiä sidosryhmiä ja kasvattaa samalla omaa ammattiosaamista. Rutiinit ja prosessit ovat mahdollistaneet kirjoittajan kehityksen myös ajan- ja kokonaisuuksien hallinnassa.