Identifying Factors Influencing Swedish Market Entry and the Preferred Entry Mode Strategy for a Finnish Limited Company
Harju, Janne (2023)
Harju, Janne
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434097
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434097
Tiivistelmä
Tämä maisteritason työ kertoo pienestä, hiljattain perustetusta suomalaisesta osakeyhtiöstä, joka tarjoaa teollisia siivouspalveluita Suomessa ja jonka visio on laajentaa liiketoimintaa Ruotsin markkinoille. Siksi tämän selvityksen tarkoituksena oli tunnistaa esimerkkiyrityksen suotuisin perustamisstrategia Ruotsin markkinoilla. Tavoitteena oli myös tunnistaa erilaisia tekijöitä, jotka voisivat vaikuttaa esimerkkiyrityksen onnistuneeseen perustamiseen Ruotsin markkinoille keskittyen erilaisiin perustamisstrategioihin.
Teoreettinen osa toteutettiin tarkastelemalla toissijaista dataa luotettavista akateemisista artikkeleista, relevanteista kirjoista, olemassa olevista tutkimuksista, luotettavista digitaalisista lähteistä, Ruotsin lainsäädäntö sekä rajoitetusti henkilökohtaisesta viestinnästä. Näiden lähteiden sisältö koski Ruotsin markkinoille asettuvia ulkomaisia yrityksiä ja tekijöitä, jotka tulisi ottaa huomioon ennen tällaista prosessia ja sen aikana. Teoria heijastaa "Uppsalan mallia" sijoittautumisesta ulkomaisille markkinoille. Tutkimusfilosofia oli kriittinen realismi ja abduktiivinen lähestymistapa teoriaan. Tässä tutkimuksessa käytettiin monometodista, kvalitatiivista tutkimusmenetelmää poikkileikkauksellisella aikahorisontilla. Perustiedot kerättiin haastattelemalla valittujen asiantuntijoiden ryhmää.
Tämän tutkimuksen tulos osoitti, että perustamisstrategialla Ruotsin markkinoilla oli vähemmän merkitystä. Tärkeämmäksi osoittautui rakentaa kestävä liiketoimintamalli kotimaan markkinoille ennen ulkomaisille markkinoille sijoittautumisen suunnittelua. Heti kun tämä vaatimus täyttyy ja sekä taloudelliset että henkilöstöresurssit on turvattu, mutta ennen suoraa sijoitusta Ruotsiin, suositeltiin asettua Ruotsin markkinoille viennin kautta, kunnes kysyntä vahvistuu. Tekijöitä, jotka tulisi ottaa huomioon ennen Ruotsin markkinoille sijoittautumista, olivat perusteellinen markkinaanalyysi ja luotettavan, syntyperäisen ruotsalaisen liikekumppanin löytäminen.
Teoreettinen osa toteutettiin tarkastelemalla toissijaista dataa luotettavista akateemisista artikkeleista, relevanteista kirjoista, olemassa olevista tutkimuksista, luotettavista digitaalisista lähteistä, Ruotsin lainsäädäntö sekä rajoitetusti henkilökohtaisesta viestinnästä. Näiden lähteiden sisältö koski Ruotsin markkinoille asettuvia ulkomaisia yrityksiä ja tekijöitä, jotka tulisi ottaa huomioon ennen tällaista prosessia ja sen aikana. Teoria heijastaa "Uppsalan mallia" sijoittautumisesta ulkomaisille markkinoille. Tutkimusfilosofia oli kriittinen realismi ja abduktiivinen lähestymistapa teoriaan. Tässä tutkimuksessa käytettiin monometodista, kvalitatiivista tutkimusmenetelmää poikkileikkauksellisella aikahorisontilla. Perustiedot kerättiin haastattelemalla valittujen asiantuntijoiden ryhmää.
Tämän tutkimuksen tulos osoitti, että perustamisstrategialla Ruotsin markkinoilla oli vähemmän merkitystä. Tärkeämmäksi osoittautui rakentaa kestävä liiketoimintamalli kotimaan markkinoille ennen ulkomaisille markkinoille sijoittautumisen suunnittelua. Heti kun tämä vaatimus täyttyy ja sekä taloudelliset että henkilöstöresurssit on turvattu, mutta ennen suoraa sijoitusta Ruotsiin, suositeltiin asettua Ruotsin markkinoille viennin kautta, kunnes kysyntä vahvistuu. Tekijöitä, jotka tulisi ottaa huomioon ennen Ruotsin markkinoille sijoittautumista, olivat perusteellinen markkinaanalyysi ja luotettavan, syntyperäisen ruotsalaisen liikekumppanin löytäminen.