Asiakasasiakirjojen kirjaaminen sosiaalihuollossa : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Paajanen, Jenna (2023)
Paajanen, Jenna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534304
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534304
Tiivistelmä
Kirjatut asiakasasiakirjat tuovat sosiaalihuollossa tehdyn työn näkyväksi. Hyvä kirjaaminen on paitsi hyvää asiakastyötä myös väline työn laadun sekä vaikuttavuuden mittaamiseen ja kehittämiseen. Lainsäädäntö ohjaa sosiaalihuollossa tehtävää kirjaamista. Sosiaalihuollon ammattilaiset ovat kirjatun asiakastiedon tuottajia. Heidän kirjaamisosaamisensa on merkityksellistä muun muassa asiakasturvallisuuden ja asiakkaan palveluiden jatkumisen turvaamiseksi. Kanta-palveluihin siirryttäessä asiakasasiakirjojen kirjaamisen tyyli ja sisältö nousevat entistä merkityksellisemmäksi, kun asiakas pääsee itse lukemaan hänestä kirjattuja tekstejä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata kirjallisuuskatsauksen avulla sosiaalihuollossa tehtävää kirjaamista. Tavoitteena oli tuottaa tietoa Kymenlaakson hyvinvointialueen ikääntyneiden kotiin annettavien palveluiden asiakasohjaajien kirjaamisosaamisen kehittämiseksi ja kirjaamiskäytäntöjen yhdenmukaistamiseksi. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui yhdeksän julkaisua. Julkaisut analysoitiin käyttäen laadullista sisällönanalyysiä.
Katsauksen tulosten mukaan sosiaalihuollon ammattilaisten kirjaamisosaaminen on vaihtelevaa. Ammattilaiset kokivat, että kirjaaminen vie aikaa ja kirjaamiseen käytetty aika on pois kasvokkain tehtävältä asiakastyöltä. Laadukas ja rakenteinen kirjaaminen edellyttää osaavaa henkilökuntaa, kirjaamiskoulutuksia ja työyhteisössä yhdessä sovittuja toimintakäytäntöjä. Lisäksi työntekijöiden riittävä perehdytys ja resursointi ovat merkittäviä tekijöitä laadukkaan rakenteisen kirjaamisen toteutumisessa. Toimivat tietojärjestelmät mahdollistavat yhdenmukaisen ja laadukkaan rakenteisen kirjaamisen. Rakenteinen kirjaaminen mahdollistaa ajantasaisen seurantatiedon, jotta palveluista nouseviin tarpeisiin pystytään vastaamaan mahdollisimman nopeasti. Heikkolaatuinen data heikentää tiedon hyödynnettävyyttä ja voi vaarantaa asiakasturvallisuuden toteutumisen. Sosiaalialan ammattilaiset eivät välttämättä osanneet ajatella kirjauksia tehdessään tiedon toisiokäyttöä, vaan he arvioivat kirjaamisen laatua ensisijaisesti asiakastyön näkökulmasta.
Asiasanat: rakenteinen kirjaaminen, asiakastyön dokumentointi, asiakasturvallisuus, hyödynnettävyys, tiedolla johtaminen
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata kirjallisuuskatsauksen avulla sosiaalihuollossa tehtävää kirjaamista. Tavoitteena oli tuottaa tietoa Kymenlaakson hyvinvointialueen ikääntyneiden kotiin annettavien palveluiden asiakasohjaajien kirjaamisosaamisen kehittämiseksi ja kirjaamiskäytäntöjen yhdenmukaistamiseksi. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui yhdeksän julkaisua. Julkaisut analysoitiin käyttäen laadullista sisällönanalyysiä.
Katsauksen tulosten mukaan sosiaalihuollon ammattilaisten kirjaamisosaaminen on vaihtelevaa. Ammattilaiset kokivat, että kirjaaminen vie aikaa ja kirjaamiseen käytetty aika on pois kasvokkain tehtävältä asiakastyöltä. Laadukas ja rakenteinen kirjaaminen edellyttää osaavaa henkilökuntaa, kirjaamiskoulutuksia ja työyhteisössä yhdessä sovittuja toimintakäytäntöjä. Lisäksi työntekijöiden riittävä perehdytys ja resursointi ovat merkittäviä tekijöitä laadukkaan rakenteisen kirjaamisen toteutumisessa. Toimivat tietojärjestelmät mahdollistavat yhdenmukaisen ja laadukkaan rakenteisen kirjaamisen. Rakenteinen kirjaaminen mahdollistaa ajantasaisen seurantatiedon, jotta palveluista nouseviin tarpeisiin pystytään vastaamaan mahdollisimman nopeasti. Heikkolaatuinen data heikentää tiedon hyödynnettävyyttä ja voi vaarantaa asiakasturvallisuuden toteutumisen. Sosiaalialan ammattilaiset eivät välttämättä osanneet ajatella kirjauksia tehdessään tiedon toisiokäyttöä, vaan he arvioivat kirjaamisen laatua ensisijaisesti asiakastyön näkökulmasta.
Asiasanat: rakenteinen kirjaaminen, asiakastyön dokumentointi, asiakasturvallisuus, hyödynnettävyys, tiedolla johtaminen