Esihenkilön tunneälyn vaikutus henkilöstön työmotivaatioon
Karvinen, Assi (2023)
Karvinen, Assi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534310
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534310
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena oli selvittää esihenkilön tunneälyn ja henkilöstön työmotivaation yhteyttä toisiinsa. Työ toteutettiin esihenkilön näkökulmasta. Työhön valittiin neljä pääteemaa, jotka olivat työmotivaatio, esihenkilön tunneäly, esihenkilön ajattelutavan vaikutus henkilöstön ajattelutapaan sekä palautteen antaminen ja vastaanottaminen. Näiden teemojen lisäksi työssä käsiteltiin muitakin aiheita, jotka olivat yhteyksissä kyseisiin teemoihin. Toimeksiantajaan yhteydessä oltaessa työn aihe oli valittu ja tätä lähdettiin ehdottamaan kyseiselle organisaatiolle. Työn toteuttamiseen annettiin melko vapaat kädet, mutta toimeksiantajan toiveita myös kuunneltiin.
Tutkimuksessa jätettiin osa tunneälyn teoriaosuuden osa-alueista tietoisesti vähäisemmälle. Nämä osa-alueet olivat empatia, tunteiden tiedostaminen ja tunneälyn kehittäminen. Kyseiset osa-alueet jätettiin vähäisemmiksi, koska tutkimusosiossa pyrkimys oli syventyä esihenkilön ja johtamisen vaikutuksesta työmotivaatioon. Tämän sijaan tutkimusosuudessa tunneälyn näkemyksiksi valittiin optimistisuus, johtaminen, palaute ja tunnetaidot. Nämä valittiin, koska optimistisuutta tarvitaan palvelualalla ja muut näistä ovat erittäin tärkeitä organisaatiossa.
Työ toteutettiin teorian pohjalta ja kahden esihenkilötyössä toimineen haastatteluina. Opinnäytetyön teoriaosuus koostui kirjallisuudesta, tutkimuksista, artikkeleista, yliopistojen julkaisuista, graduista ja opetusmateriaaleista. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kahta esihenkilötyössä toiminutta henkilöä. Menetelmänä haastatteluissa käytettiin puolistrukturoitua haastattelua eli teemahaastattelua.
Yhteenvedossa ja johtopäätöksissä voitiin todeta, että esihenkilön tunneälykkyydellä on merkittävä vaikutus henkilöstön työmotivaatioon etenkin optimistisen ajattelutavan kautta. Esihenkilön merkitys ja etenkin hänen oma esimerkkinsä nousivat esille läpi koko työn. Johtopäätöksissä todettiin myös, että kehityskohde organisaatiosta löytyy palautteen antamisen osa-alueelta. Työn jatkototeutuksena voisi olla tutkimus näistä aiheista myös henkilöstön näkökulmasta. Tällöin aihetta tutkiessa useammasta näkökulmasta saataisiin monipuolisempia tutkimustuloksia.
Tutkimuksessa jätettiin osa tunneälyn teoriaosuuden osa-alueista tietoisesti vähäisemmälle. Nämä osa-alueet olivat empatia, tunteiden tiedostaminen ja tunneälyn kehittäminen. Kyseiset osa-alueet jätettiin vähäisemmiksi, koska tutkimusosiossa pyrkimys oli syventyä esihenkilön ja johtamisen vaikutuksesta työmotivaatioon. Tämän sijaan tutkimusosuudessa tunneälyn näkemyksiksi valittiin optimistisuus, johtaminen, palaute ja tunnetaidot. Nämä valittiin, koska optimistisuutta tarvitaan palvelualalla ja muut näistä ovat erittäin tärkeitä organisaatiossa.
Työ toteutettiin teorian pohjalta ja kahden esihenkilötyössä toimineen haastatteluina. Opinnäytetyön teoriaosuus koostui kirjallisuudesta, tutkimuksista, artikkeleista, yliopistojen julkaisuista, graduista ja opetusmateriaaleista. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kahta esihenkilötyössä toiminutta henkilöä. Menetelmänä haastatteluissa käytettiin puolistrukturoitua haastattelua eli teemahaastattelua.
Yhteenvedossa ja johtopäätöksissä voitiin todeta, että esihenkilön tunneälykkyydellä on merkittävä vaikutus henkilöstön työmotivaatioon etenkin optimistisen ajattelutavan kautta. Esihenkilön merkitys ja etenkin hänen oma esimerkkinsä nousivat esille läpi koko työn. Johtopäätöksissä todettiin myös, että kehityskohde organisaatiosta löytyy palautteen antamisen osa-alueelta. Työn jatkototeutuksena voisi olla tutkimus näistä aiheista myös henkilöstön näkökulmasta. Tällöin aihetta tutkiessa useammasta näkökulmasta saataisiin monipuolisempia tutkimustuloksia.