"Harva oikeasti ymmärtää minkälaista valmentajan työ on": Urheiluvalmentajien työhyvinvoinnin tutkiminen
Kerminen, Joel; Lahdenperä, Samu-Matti (2023)
Kerminen, Joel
Lahdenperä, Samu-Matti
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534266
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534266
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee työkseen valmentavien urheiluvalmentajien hyvinvointia ja työhyvinvointia. Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda esiin valmentajien henkilökohtainen kokemus sekä näkemys heidän hyvinvoinnistansa ja
työhyvinvoinnista. Valmentajien kokemuksia lähdettiin tutkimaan neljän tutkimuskysymyksen kautta. Mitkä asiat edistävät ja heikentävät valmentajien työhyvinvointia, kuinka työnantaja edistää työntekijöiden työhyvinvointia ja kuinka
valmentaja itse huolehtii omasta hyvinvoinnistaan?
Opinnäytetyön aineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja näihin osallistui kahdeksan valmentajaa Suomesta. Teemahaastattelun teemat tulivat Tampereen
Yliopiston työhyvinvoinnin tutkimusryhmän kokonaisvaltaisen työhyvinvoinnin
mallista. Haastatteluissa selvitettiin, kuinka työhyvinvointiin vaikuttavat tekijät:
yksilö, työ, yhteisö, organisaatio ja johtaminen näkyivät valmentajan työhyvinvoinnissa. Kokonaisvaltaisen työhyvinvoinnin malli ohjasi aineiston analyysiä,
jossa käytettiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä. Analyysissa valmentajien sitaatit kategorisoitiin työhyvinvoinnin ilmentymiin (leipääntyminen, stressi, työuupumus, työn imu, flow-tila ja työtyytyväisyys) ja näistä etsittiin yhteneväisyyksiä. Näiden yhteneväisyyksien avulla tuotiin valmentajien kokemus esille
heidän työhyvinvoinnistansa.
Analyysin tuloksissa havaittiin valmentajien intohimo valmentamiseen. Työ
voidaan kokea yksinäiseksi yksinäisen työskentelyotteen takia. Työstä on
haastavaa päästä irti ja erottaa se vapaa-ajasta, koska työ voi olla jakautunut
useaan eri ajankohtaan päivässä. Valmentajat kokevat, että heidän työnkuvaansa ei ymmärretä kokonaisuudessaan. He viittaavat varsinkin sellaisiin ihmisiin, jotka eivät itse ole valmennustyötä tehneet.
työhyvinvoinnista. Valmentajien kokemuksia lähdettiin tutkimaan neljän tutkimuskysymyksen kautta. Mitkä asiat edistävät ja heikentävät valmentajien työhyvinvointia, kuinka työnantaja edistää työntekijöiden työhyvinvointia ja kuinka
valmentaja itse huolehtii omasta hyvinvoinnistaan?
Opinnäytetyön aineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja näihin osallistui kahdeksan valmentajaa Suomesta. Teemahaastattelun teemat tulivat Tampereen
Yliopiston työhyvinvoinnin tutkimusryhmän kokonaisvaltaisen työhyvinvoinnin
mallista. Haastatteluissa selvitettiin, kuinka työhyvinvointiin vaikuttavat tekijät:
yksilö, työ, yhteisö, organisaatio ja johtaminen näkyivät valmentajan työhyvinvoinnissa. Kokonaisvaltaisen työhyvinvoinnin malli ohjasi aineiston analyysiä,
jossa käytettiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä. Analyysissa valmentajien sitaatit kategorisoitiin työhyvinvoinnin ilmentymiin (leipääntyminen, stressi, työuupumus, työn imu, flow-tila ja työtyytyväisyys) ja näistä etsittiin yhteneväisyyksiä. Näiden yhteneväisyyksien avulla tuotiin valmentajien kokemus esille
heidän työhyvinvoinnistansa.
Analyysin tuloksissa havaittiin valmentajien intohimo valmentamiseen. Työ
voidaan kokea yksinäiseksi yksinäisen työskentelyotteen takia. Työstä on
haastavaa päästä irti ja erottaa se vapaa-ajasta, koska työ voi olla jakautunut
useaan eri ajankohtaan päivässä. Valmentajat kokevat, että heidän työnkuvaansa ei ymmärretä kokonaisuudessaan. He viittaavat varsinkin sellaisiin ihmisiin, jotka eivät itse ole valmennustyötä tehneet.