"Olo pysyi rauhallisena, kun sai silittää koiraa" : asiakkaiden kokemuksia koira-avusteisesta kriisityöstä Oulun kriisikeskuksessa
Pekkala, Elisa; Pirttioja, Tanja (2023)
Pekkala, Elisa
Pirttioja, Tanja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434096
Tiivistelmä
Opinnäytetyössämme tuotimme tietoa asiakkaiden kokemuksista koira-avusteisesta kriisityöstä Oulun kriisikeskuksessa. Opinnäytetyö toteutettiin asiakaslähtöisesti ja yhteistyössä Oulun kriisikeskuksen kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla asiakkaiden kokemuksia koira-avusteisesta kriisityöstä. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Oulun kriisikeskuksen toimintaa asiakaslähtöisesti.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä oli kyselytutkimus. Aineiston keräsimme sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselylomake koostui avoimista kysymyksistä sekä yhdestä asteikkokysymyksestä. Kyselylomakkeen kysymykset pohjautuivat teoriaan sekä aikaisempiin tutkimuksiin. Tutkimuksen kohteena olivat kriisikeskuksen asiakkaat, jotka olivat käyneet tapaamassa koira-avusteisuutta työssään käyttävää kriisityöntekijää. Tutkimukseen osallistumisen vaatimuksena oli, että asiakas oli osallistunut vähintään yhteen kriisitapaamiseen, jossa koira oli ollut läsnä. Kyselyyn vastasi seitsemän asiakasta. Analysoimme aineiston teemoittelemalla. Opinnäytetyön tietoperusta pohjautui aikaisempiin tutkimuksiin koira- ja eläinavusteisesta toiminnasta sosiaali- ja terveysalalla. Hyödynsimme tietoperustassa kattavasti myös kansainvälisiä lähteitä.
Toimimme yhteistyössä koira-avusteisuutta hyödyntävien kriisityöntekijöiden kanssa. Kriisityöntekijät pyysivät koira-avusteisen kriisitapaamisen päätteeksi tutkimukseen halukkailta osallistujilta heidän puhelinnumeronsa, joihin he lähettivät linkin internetissä sijaitsevaan kyselylomakkeeseen. Linkin lähettäminen suoraan kriisityöntekijältä asiakkaalle säilytti kriisikeskuksen asiakkaiden anonymiteetin tutkimuksen toteuttajille. Kyselytutkimuksen vastauksista yhteisesti nousseita teemoja olivat erityisesti koiran läsnäolon tuoma rauhallisuus ja rentous sekä mielialan kohentuminen. Tutkimustuloksissamme nousi esille samankaltaisia ilmiöitä, joita myös aikaisemmissa tutkimuksissa on havaittu.
Tutkimustulosten perusteella koira-avusteisuuden hyödyntämisessä kriisityössä on selvästi potentiaalia. Aihetta olisi kuitenkin tarve tutkia lisää. Aihetta voitaisiin jatkossa tutkia toteuttamalla laadullinen tutkimus, jossa haastateltaisiin kriisikeskuksen asiakkaita, jotka ovat olleet kriisitapaamisessa, jossa koira on ollut läsnä. Myös kriisityöntekijöitä, jotka hyödyntävät työssään koira-avusteisuutta, voitaisiin haastatella, ja selvittää heidän kokemuksiaan koira-avusteisen kriisityön vaikutuksista asiakastyön toteuttamiseen. This thesis was intended to produce information about customer experiences of dog-assisted crisis work at the Oulu Crisis Center. The thesis was carried out customer-oriented and in cooperation with Oulu Crisis Center. The purpose of this thesis was to describe customer experiences of dog-assisted crisis work. The aim of the thesis was to improve the operation of the Oulu Crisis Center in a customer-oriented manner.
The research method of the thesis was a survey. The data was collected by using an electronic questionnaire. The questionnaire consisted of open questions and one scale question. The questions in the questionnaire were based on theory and previous studies. The subjects of the research were clients of the crisis center who had visited a crisis worker who used dog assistance in their work. The requirement for participating in the study was that the customer had participated in at least one crisis meeting where the dog had been present. Seven adults answered the survey. We analyzed the data by thematizing. The database of the thesis was based on previous studies on dog- and animal-assisted activities in the social and health sector. We also used a wide range of international sources.
We cooperated with crisis workers who use dog assistance in their work. At the end of the dog-assisted crisis meeting, the crisis workers asked the customers willing to participate in the study for their phone numbers, to which they then sent a link where the customers could fill out the questionnaire on the internet. Sending the link directly from the crisis worker to the customer preserved the anonymity of the crisis center's customers for the survey implementers. Common themes that emerged from the responses to the survey were the peace, relaxation and better mood brought by the presence of a dog. Our survey results revealed similar phenomena that have also been found in previous surveys.
According to research results, utilizing dogs in crisis work clearly has potential, but more studies on dog-assisted crisis work need to be carried out in the future.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä oli kyselytutkimus. Aineiston keräsimme sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselylomake koostui avoimista kysymyksistä sekä yhdestä asteikkokysymyksestä. Kyselylomakkeen kysymykset pohjautuivat teoriaan sekä aikaisempiin tutkimuksiin. Tutkimuksen kohteena olivat kriisikeskuksen asiakkaat, jotka olivat käyneet tapaamassa koira-avusteisuutta työssään käyttävää kriisityöntekijää. Tutkimukseen osallistumisen vaatimuksena oli, että asiakas oli osallistunut vähintään yhteen kriisitapaamiseen, jossa koira oli ollut läsnä. Kyselyyn vastasi seitsemän asiakasta. Analysoimme aineiston teemoittelemalla. Opinnäytetyön tietoperusta pohjautui aikaisempiin tutkimuksiin koira- ja eläinavusteisesta toiminnasta sosiaali- ja terveysalalla. Hyödynsimme tietoperustassa kattavasti myös kansainvälisiä lähteitä.
Toimimme yhteistyössä koira-avusteisuutta hyödyntävien kriisityöntekijöiden kanssa. Kriisityöntekijät pyysivät koira-avusteisen kriisitapaamisen päätteeksi tutkimukseen halukkailta osallistujilta heidän puhelinnumeronsa, joihin he lähettivät linkin internetissä sijaitsevaan kyselylomakkeeseen. Linkin lähettäminen suoraan kriisityöntekijältä asiakkaalle säilytti kriisikeskuksen asiakkaiden anonymiteetin tutkimuksen toteuttajille. Kyselytutkimuksen vastauksista yhteisesti nousseita teemoja olivat erityisesti koiran läsnäolon tuoma rauhallisuus ja rentous sekä mielialan kohentuminen. Tutkimustuloksissamme nousi esille samankaltaisia ilmiöitä, joita myös aikaisemmissa tutkimuksissa on havaittu.
Tutkimustulosten perusteella koira-avusteisuuden hyödyntämisessä kriisityössä on selvästi potentiaalia. Aihetta olisi kuitenkin tarve tutkia lisää. Aihetta voitaisiin jatkossa tutkia toteuttamalla laadullinen tutkimus, jossa haastateltaisiin kriisikeskuksen asiakkaita, jotka ovat olleet kriisitapaamisessa, jossa koira on ollut läsnä. Myös kriisityöntekijöitä, jotka hyödyntävät työssään koira-avusteisuutta, voitaisiin haastatella, ja selvittää heidän kokemuksiaan koira-avusteisen kriisityön vaikutuksista asiakastyön toteuttamiseen.
The research method of the thesis was a survey. The data was collected by using an electronic questionnaire. The questionnaire consisted of open questions and one scale question. The questions in the questionnaire were based on theory and previous studies. The subjects of the research were clients of the crisis center who had visited a crisis worker who used dog assistance in their work. The requirement for participating in the study was that the customer had participated in at least one crisis meeting where the dog had been present. Seven adults answered the survey. We analyzed the data by thematizing. The database of the thesis was based on previous studies on dog- and animal-assisted activities in the social and health sector. We also used a wide range of international sources.
We cooperated with crisis workers who use dog assistance in their work. At the end of the dog-assisted crisis meeting, the crisis workers asked the customers willing to participate in the study for their phone numbers, to which they then sent a link where the customers could fill out the questionnaire on the internet. Sending the link directly from the crisis worker to the customer preserved the anonymity of the crisis center's customers for the survey implementers. Common themes that emerged from the responses to the survey were the peace, relaxation and better mood brought by the presence of a dog. Our survey results revealed similar phenomena that have also been found in previous surveys.
According to research results, utilizing dogs in crisis work clearly has potential, but more studies on dog-assisted crisis work need to be carried out in the future.