25–35-vuotiaiden milleniaalien pankkipalvelut
Mallenius, Ida (2023)
Mallenius, Ida
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434025
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin, kuinka 25–35-vuotiaiden milleniaalien tarpeet ja pankkien tarjonta kohtaavat. Tutkimuksessa keskityttiin siihen mitä milleniaalit arvostavat pankkisuhteessaan ja minkälaisia palveluita heille tarjotaan valikoiduissa pankeissa.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin finanssialan pankkipalveluita. Tarkasteltiin päivittäispalveluita, yleisiä lainoja ja luottoja, perinteisiä säästämisen ja sijoittamisen tuotteita sekä asuntosäästöpalkkiotiliä eli ASP-tiliä. Lisäksi tutkittiin milleniaalien ominaispiirteitä ja heidän rooliaan asiakkaana.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimusmenetelmänä kyselynä Webropol-alustalla ja tulosten analysoinnissa hyödynnettiin myös laadullisia tutkimusmenetelmiä.
Kyselyn tulosten perusteella milleniaalit arvostavat eniten toimivaa mobiilipankkisovellusta, palveluiden edullisuutta, helppoa asiointia puhelimitse, palveluiden laatua sekä mobiilimaksamista. Vertailuanalyysissä havaittiin, että valikoiduissa pankeissa on samat perusominaisuudet ja hinnoiltaan edullisin pankki on S-Pankki, Osuuspankin ja Nordean ollessa lähes yhtä edullisia iästä ja asiakkuustasosta riippuen.
Yhteenvetona todetaan, että milleniaalien odotukset ja pankkien tarjoamat palvelut kohtaavat. Kaikki vertailussa olleet pankit tarjoavat päivittäispalveluiden lisäksi mobiilisovelluksen sekä ilmaisia tai edullisia palveluita.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin finanssialan pankkipalveluita. Tarkasteltiin päivittäispalveluita, yleisiä lainoja ja luottoja, perinteisiä säästämisen ja sijoittamisen tuotteita sekä asuntosäästöpalkkiotiliä eli ASP-tiliä. Lisäksi tutkittiin milleniaalien ominaispiirteitä ja heidän rooliaan asiakkaana.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimusmenetelmänä kyselynä Webropol-alustalla ja tulosten analysoinnissa hyödynnettiin myös laadullisia tutkimusmenetelmiä.
Kyselyn tulosten perusteella milleniaalit arvostavat eniten toimivaa mobiilipankkisovellusta, palveluiden edullisuutta, helppoa asiointia puhelimitse, palveluiden laatua sekä mobiilimaksamista. Vertailuanalyysissä havaittiin, että valikoiduissa pankeissa on samat perusominaisuudet ja hinnoiltaan edullisin pankki on S-Pankki, Osuuspankin ja Nordean ollessa lähes yhtä edullisia iästä ja asiakkuustasosta riippuen.
Yhteenvetona todetaan, että milleniaalien odotukset ja pankkien tarjoamat palvelut kohtaavat. Kaikki vertailussa olleet pankit tarjoavat päivittäispalveluiden lisäksi mobiilisovelluksen sekä ilmaisia tai edullisia palveluita.