Let’s Play Together! Soitetaan yhdessä! : yhteiskanteletta hyödyntävä musiikkipajatoiminta pakolaistaustaisten perheiden kotoutumisen, osallisuuden ja aktiivisuuden tukemisessa
Suihkonen, Riikka (2023)
Suihkonen, Riikka
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120233689
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120233689
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena on tutkia, kuinka yhteiskanteletta hyödyntävä musiikkipajatoiminta soveltuu pakolaistaustaisten perheiden kotoutumisen, osallisuuden ja aktiivisuuden tukemiseen suomalaisessa yhteiskunnassa. Miten voidaan rakentaa turvallinen ilmapiiri osallistujille? Miten mahdollistetaan osallisuuden kokemus? Miten Twin8-yhteiskantele sopii musiikkityöpajatoimintaan?
Musiikkityöpajat pidettiin paikallisen seurakunnan äiti-lapsikahvilassa heinäkuussa 2022. Kohderyhmäksi muodostuivat Ukrainan pakolaiset sekä muut turvapaikanhakijat. Ryhmä oli suunnattu äiti-lapsipareille ja lasten iäksi määriteltiin 7–12-vuotta. Ryhmä kokoontui yhteensä kuusi kertaa, kaksi kertaa viikossa, 60 minuuttia kerrallaan. Lisäksi pidimme erillisen loppuhaastattelukerran, joka äänitettiin. Kunkin työpajan päätteeksi täytettiin myös lyhyt palautelomake, jonka lisäksi kirjoitin kustakin kerrasta havainnointipäiväkirjaa.
Pääsin tässä opinnäytetyössä hyödyntämään pääaineeni varhaisiän musiikkikasvatuksen ja taiteen soveltavan käytön osaamisen lisäksi aikaisempaa kanteleharrastustaustaani sekä kielitaitoani. Erityisen suuressa roolissa tässä työssä oli moniammatillisuus ja koen saaneeni paljon tukea ja apua monikulttuuriseen toimintaan liittyvissä asioissa seurakunnan monikulttuurisesta työstä vastanneelta työpariltani.
Loppuhaastattelu vahvisti käsitystäni tämän tyyppisen toiminnan vaikuttavuudesta ja siitä että toiminnalle on aidosti tarvetta. Jatkossa yhteiskanteletta hyödyntävää musiikkipajatoimintaa voisi kehittää yhä osallistavampaan suuntaan, esimerkiksi tarinasäveltämisen muodossa. Uskon, että tästä opinnäytetyöstä on hyötyä erityisesti monikulttuurisessa ympäristössä työskenteleville musiikkipedagogeille sekä esikotouttavaa opintotoimintaa järjestäville ja kehittäville sosiaalialan työntekijöille.
Musiikkityöpajat pidettiin paikallisen seurakunnan äiti-lapsikahvilassa heinäkuussa 2022. Kohderyhmäksi muodostuivat Ukrainan pakolaiset sekä muut turvapaikanhakijat. Ryhmä oli suunnattu äiti-lapsipareille ja lasten iäksi määriteltiin 7–12-vuotta. Ryhmä kokoontui yhteensä kuusi kertaa, kaksi kertaa viikossa, 60 minuuttia kerrallaan. Lisäksi pidimme erillisen loppuhaastattelukerran, joka äänitettiin. Kunkin työpajan päätteeksi täytettiin myös lyhyt palautelomake, jonka lisäksi kirjoitin kustakin kerrasta havainnointipäiväkirjaa.
Pääsin tässä opinnäytetyössä hyödyntämään pääaineeni varhaisiän musiikkikasvatuksen ja taiteen soveltavan käytön osaamisen lisäksi aikaisempaa kanteleharrastustaustaani sekä kielitaitoani. Erityisen suuressa roolissa tässä työssä oli moniammatillisuus ja koen saaneeni paljon tukea ja apua monikulttuuriseen toimintaan liittyvissä asioissa seurakunnan monikulttuurisesta työstä vastanneelta työpariltani.
Loppuhaastattelu vahvisti käsitystäni tämän tyyppisen toiminnan vaikuttavuudesta ja siitä että toiminnalle on aidosti tarvetta. Jatkossa yhteiskanteletta hyödyntävää musiikkipajatoimintaa voisi kehittää yhä osallistavampaan suuntaan, esimerkiksi tarinasäveltämisen muodossa. Uskon, että tästä opinnäytetyöstä on hyötyä erityisesti monikulttuurisessa ympäristössä työskenteleville musiikkipedagogeille sekä esikotouttavaa opintotoimintaa järjestäville ja kehittäville sosiaalialan työntekijöille.