Laulunopettaja somessa, some laulunopettajana: sosiaalisen median pedagoginen merkitys laulamisen oppimisessa
Hienonen, Marjo (2023)
Hienonen, Marjo
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120233649
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120233649
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laadullisia menetelmiä käyttäen selvittää, millainen merkitys sosiaalisesta mediasta löytyvällä kaikille saatavilla olevalla ilmaisella laulupedagogisella sisällöllä on sitä tuottaville laulunopettajille sekä sitä kuluttaville laulajille. Asiantuntijoiden teemahaastattelulla selvitettiin, millaisia motiiveja, tavoitteita ja pedagogisia ajatuksia sosiaaliseen mediaan sisältöä tuottavilla laulunopettajilla on. Haastateltaviksi valikoitui neljä sosiaaliseen mediaan laulupedagogista sisältöä tuottavaa suomalaista laulunopettajaa. Lomakyselyllä puolestaan kartoitettiin, millaisen merkityksen laulun harrastajat ja ammattilaiset antavat sosiaalisen median pedagogiselle laulusisällölle. Kyselyyn vastasi 136 vastaajaa. Tutkimusaineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä.
Haastatteluissa kävi ilmi, että laulunopettajat kokivat sisäistä mielenkiintoa opetusmateriaalin tuottamiseen ja heillä oli halu purkaa laulamiseen liittyviä myyttejä sekä innostaa ihmisiä laulamisen pariin. Positiivinen pedagogiikka ja itseohjautuvuuteen kannustaminen nousivat haastatteluissa vahvasti esille. Osalle haastateltavista sosiaalinen media oli myös oman toiminnan markkinointia ja asiakashankintaa. Mahdolliset väärinymmärrykset sosiaalisen median kautta opettamisessa huolettivat haastateltavia. Kyselyyn vastanneista laulajista enemmistö arvioi sosiaalisen median vähintään jokseenkin tärkeäksi omassa laulamisen oppimisessaan. Suurin osa koki sen enemmän edistävän kuin haittaavan oppimista. Eniten laulajia kiinnosti laulutekniikkaan painottuva sisältö. Enemmistö laulajista koki osaavansa arvioida näkemänsä sisällön luotettavuutta ja laatua vähintään melko hyvin. Tutkimustuloksissa näkyi piirteitä informaalista ja itsesäädellystä oppimisesta.
Tutkimustuloksia voivat hyödyntää laulunopettajien lisäksi myös muut pedagogit. Nykypäivän opettajien tulee ymmärtää, millainen merkitys sosiaalisella medialla on oppimisen kannalta sekä miten sosiaalista mediaa hyödyntävä informaali ja itsesäädelty oppiminen voi tukea oppijaa. Opettajat voivat myös itse käyttää sosiaalista mediaa oman ammattitaitonsa vahvistamiseen.
Haastatteluissa kävi ilmi, että laulunopettajat kokivat sisäistä mielenkiintoa opetusmateriaalin tuottamiseen ja heillä oli halu purkaa laulamiseen liittyviä myyttejä sekä innostaa ihmisiä laulamisen pariin. Positiivinen pedagogiikka ja itseohjautuvuuteen kannustaminen nousivat haastatteluissa vahvasti esille. Osalle haastateltavista sosiaalinen media oli myös oman toiminnan markkinointia ja asiakashankintaa. Mahdolliset väärinymmärrykset sosiaalisen median kautta opettamisessa huolettivat haastateltavia. Kyselyyn vastanneista laulajista enemmistö arvioi sosiaalisen median vähintään jokseenkin tärkeäksi omassa laulamisen oppimisessaan. Suurin osa koki sen enemmän edistävän kuin haittaavan oppimista. Eniten laulajia kiinnosti laulutekniikkaan painottuva sisältö. Enemmistö laulajista koki osaavansa arvioida näkemänsä sisällön luotettavuutta ja laatua vähintään melko hyvin. Tutkimustuloksissa näkyi piirteitä informaalista ja itsesäädellystä oppimisesta.
Tutkimustuloksia voivat hyödyntää laulunopettajien lisäksi myös muut pedagogit. Nykypäivän opettajien tulee ymmärtää, millainen merkitys sosiaalisella medialla on oppimisen kannalta sekä miten sosiaalista mediaa hyödyntävä informaali ja itsesäädelty oppiminen voi tukea oppijaa. Opettajat voivat myös itse käyttää sosiaalista mediaa oman ammattitaitonsa vahvistamiseen.