Oppijan kokemus ja kehitys Atem–Tonus–Ton® -metodissa: näkökulma kokonaisvaltaiseen laulunopetukseen
Pietarinen, Eva-Christina (2023)
Pietarinen, Eva-Christina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120233621
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120233621
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin oppijan kehityksen havainnollistamista kokonaisvaltaisessa Atem-Tonus-Ton -metodissa. Pohjustan tutkimustani kuvaamalla Atem–Tonus–Ton -metodia, sen käsitteistöä ja filosofiaa. Vertaan Atem–Tonus–Ton -metodia holistiseen ihmiskäsitykseen perustuvaan kokonaisvaltaisen laulunopetuksen käsitteeseen ja perustelen oppijan kokemusten tutkimista oppijan kokemusten asemalla siinä.
Tutkimukseni aineiston keräsin Atem–Tonus–Ton -alkeiskurssin yhteydessä. Aineisto koostuu kyselykaavakkeiden vastauksista, opetuksen videotallenteista sekä opetuspäiväkirjasta. Tutkin sen pohjalta, miten oppijoiden kehitys ilmenee heidän havaintojensa kuvausten perusteella ja heidän toiminnassaan. Tarkastelen myös missä vaiheessa muutokset ilmenevät sekä miten Atem–Tonus–Ton -metodin kokonaisvaltaisuus on havaittavissa oppijoiden kokemuksissa. Analysoin sekä oppijoiden kokemuksia että omia havaintojani opetustilanteista.
Tutkimuksen tuloksena oppijoiden kehitys on havaittavissa muutoksena heidän toiminnassaan, kokemuksissaan sekä kokemusten kuvauksissa. Muutokset liittyvät sekä kehollisten havaintojen, hengityksen ja äänenkäytön muutokseen että sanallisten havaintojen kuvausten laajenemiseen ja moninaistumiseen.
Opinnäytetyöni antaa kaikille laulamisesta, äänenkäytöstä, itseilmaisusta ja itsensä kehittämisestä kiinnostuneille kuvan Atem–Tonus–Ton -metodista ja sen työskentelytavasta. Oppijan kokemukseen perustuva tutkimus kuvaa, miten kehitys on havait-tavissa ja mitkä menetelmät soveltuvat sen tutkimiseen.
Tutkimukseni aineiston keräsin Atem–Tonus–Ton -alkeiskurssin yhteydessä. Aineisto koostuu kyselykaavakkeiden vastauksista, opetuksen videotallenteista sekä opetuspäiväkirjasta. Tutkin sen pohjalta, miten oppijoiden kehitys ilmenee heidän havaintojensa kuvausten perusteella ja heidän toiminnassaan. Tarkastelen myös missä vaiheessa muutokset ilmenevät sekä miten Atem–Tonus–Ton -metodin kokonaisvaltaisuus on havaittavissa oppijoiden kokemuksissa. Analysoin sekä oppijoiden kokemuksia että omia havaintojani opetustilanteista.
Tutkimuksen tuloksena oppijoiden kehitys on havaittavissa muutoksena heidän toiminnassaan, kokemuksissaan sekä kokemusten kuvauksissa. Muutokset liittyvät sekä kehollisten havaintojen, hengityksen ja äänenkäytön muutokseen että sanallisten havaintojen kuvausten laajenemiseen ja moninaistumiseen.
Opinnäytetyöni antaa kaikille laulamisesta, äänenkäytöstä, itseilmaisusta ja itsensä kehittämisestä kiinnostuneille kuvan Atem–Tonus–Ton -metodista ja sen työskentelytavasta. Oppijan kokemukseen perustuva tutkimus kuvaa, miten kehitys on havait-tavissa ja mitkä menetelmät soveltuvat sen tutkimiseen.