Maalintekotilanteiden monipuolisuus ja erot jääkiekossa U14-U16 poikien ikäluokissa
Järvikari, Janika; Heikonen, Iida (2023)
Järvikari, Janika
Heikonen, Iida
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133373
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133373
Tiivistelmä
Opinnäytetyössämme tutkimme maalintekotilanteiden määrää ja monipuolisuutta U14-U16 poikien ikäluokissa. Tavoitteenamme oli tunnistaa pelin asettamat vaatimukset jääkiekkomaalivahdeille erilaisten maalintekotilanteiden avulla jokaisesta käsiteltävästä ikäluokasta ja tuoda esille niiden eroja ja sitä, mitä pelissä tarvittavia ominaisuuksia tulisi harjoitella sekä jäällä että sen ulkopuolella. Kartoitimme maalintekotilanteita ja niiden määrää tekemiemme pelianalyysien perusteella.
Opinnäytetyömme toimeksiantajana toimi Lapin urheiluakatemia, koska työn tarkoitus on toimia harjoittelun suunnittelun tukena esimerkiksi maalivahtivalmentajille. Työtä voisi esimerkiksi hyödyntää yläkouluakatemioiden suunnittelussa, koska käsiteltävien ikäluokkien maalivahdit ovat yläkouluikäisiä. Maalintekotilanteiden lisäksi työssä käsitellään lajitaitovaatimuksia ja fyysisiä vaatimuksia sekä niiden harjoittelua kussakin ikäluokassa. Tutkimuskysymyksiämme olivat: 1. Millaisia maalintekotilanteita kunkin ikäryhmän peleissä tulee ja kuinka paljon? 2. Millaisista maalintekotilanteista tulee eniten maaleja kussakin käsiteltävässä ikäluokassa?
Tutkimuksessamme hyödynsimme Leijonat TV-palvelun videotallenteita otteluista, joiden pohjalta analysoimme peleissä tulleita laukauksia. Analysoinnin tukena käytimme Suomen jääkiekkoliitolta saamiamme materiaaleja. Syötimme otteluissa tulleet laukaukset taulukoihin ja myöhemmin vertailimme saamiamme tuloksia saman ikäluokan sekä muiden ikäluokkien otteluihin ja näin pystyimme päättelemään lähteitä hyödyntämällä pelin asettamien vaatimusten eroja ikäluokkien välillä. Suoritimme siis määrällistä tutkimusta siitä, kuinka paljon tietynlaisia maalintekotilanteita tulee yhden ottelun aikana.
Tutkimuksemme tuloksena saimme selville, että tavalliset laukaukset ovat yleisimpiä maalintekotilanteita kaikissa ikäluokissa ja niistä tulee maalinteon kannalta vaarallisempia siirryttäessä U14-ikäluokasta vanhempiin ikäluokkiin. Maalintekotilanteet ovat melko samankaltaisia joka ikäluokassa, mutta nopeus ja nokkeluus lisääntyvät siirryttäessä vanhempiin ikäluokkiin.
Opinnäytetyömme toimeksiantajana toimi Lapin urheiluakatemia, koska työn tarkoitus on toimia harjoittelun suunnittelun tukena esimerkiksi maalivahtivalmentajille. Työtä voisi esimerkiksi hyödyntää yläkouluakatemioiden suunnittelussa, koska käsiteltävien ikäluokkien maalivahdit ovat yläkouluikäisiä. Maalintekotilanteiden lisäksi työssä käsitellään lajitaitovaatimuksia ja fyysisiä vaatimuksia sekä niiden harjoittelua kussakin ikäluokassa. Tutkimuskysymyksiämme olivat: 1. Millaisia maalintekotilanteita kunkin ikäryhmän peleissä tulee ja kuinka paljon? 2. Millaisista maalintekotilanteista tulee eniten maaleja kussakin käsiteltävässä ikäluokassa?
Tutkimuksessamme hyödynsimme Leijonat TV-palvelun videotallenteita otteluista, joiden pohjalta analysoimme peleissä tulleita laukauksia. Analysoinnin tukena käytimme Suomen jääkiekkoliitolta saamiamme materiaaleja. Syötimme otteluissa tulleet laukaukset taulukoihin ja myöhemmin vertailimme saamiamme tuloksia saman ikäluokan sekä muiden ikäluokkien otteluihin ja näin pystyimme päättelemään lähteitä hyödyntämällä pelin asettamien vaatimusten eroja ikäluokkien välillä. Suoritimme siis määrällistä tutkimusta siitä, kuinka paljon tietynlaisia maalintekotilanteita tulee yhden ottelun aikana.
Tutkimuksemme tuloksena saimme selville, että tavalliset laukaukset ovat yleisimpiä maalintekotilanteita kaikissa ikäluokissa ja niistä tulee maalinteon kannalta vaarallisempia siirryttäessä U14-ikäluokasta vanhempiin ikäluokkiin. Maalintekotilanteet ovat melko samankaltaisia joka ikäluokassa, mutta nopeus ja nokkeluus lisääntyvät siirryttäessä vanhempiin ikäluokkiin.