Ammatillinen kehittyminen ja matkustamohenkilökunnan esihenkilötyö lentoyhtiössä
Haapalahti, Elias (2023)
Haapalahti, Elias
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133541
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133541
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on: Ammatillinen kehittyminen ja matkustamohenkilökunnan esihenkilötyö lentoyhtiössä. Opinnäytetyö kertoo kirjoittajan ammatillisesta kehittymisestä sekä matkustamohenkilökunnan esihenkilötyön erityispiirteistä lentoyhtiössä. Erityispiirteiden analysointi tapahtuu päiväkirjan seurantaviikkojen avulla. Opinnäytetyössä on kolme eri pääaluetta, jotka ovat: lähtötilanteen kuvaus, seurantaviikot ja pohdinta. Työ toteutetaan päiväkirjamuotoisena, ja sen päätavoitteena on valmistaa kirjoittaja työskentelemään matkustamohenkilökunnan esihenkilönä lentoyhtiössä. Opinnäytetyössä keskitytään myös ammatillisen kehittymisen näkökulmasta siihen, miten henkilö voi kasvaa ja kehittyä työssään matkustamohenkilökunnan jäsenenä.
Lähtötilanteen kuvauksessa kirjoittaja tarkastelee matkustamohenkilökunnan roolin merkitystä ja vastuita lentoyhtiössä sekä syventyy matkustamohenkilökunnan työtehtäviin ja vastuisiin niin turvallisuuden kuin asiakaspalvelun näkökulmasta. Kirjoittaja pureutuu siihen, miten matkustamohenkilökunta on vuorovaikutuksessa lentäjien, maahenkilökunnan, muiden keskeisten osastojen ja sidosryhmien kesken. Opinnäytetyössä tuodaan esiin myös työn vaatimukset ja haasteet.
Opinnäytetyön toisessa osiossa kirjoittaja kuvaa yksityiskohtaisesti omia kokemuksiaan ja havaintojaan matkustamohenkilökunnan jäsenen roolissa kahdeksan seurantaviikon ajan. Ennen jokaista seurantaviikkoa esitetään tietoperustasivu, joka toimii teoreettisena taustana ja kontekstina kehityskohteen konkreettiselle havainnollistamiselle. Seurantaviikkojen päiväkirjamerkinnät kertovat erilaisia tilanteita ja haasteita, joita matkustamohenkilökunnan jäsen voi kohdata päivittäisessä työssään. Seurantaviikkojen aikana kirjoittaja tarkastelee ja arvioi kehityskohteiden toteutumista, jotka on räätälöity vastaamaan matkustamohenkilökunnan esihenkilön kompetensseja. Seurantaviikkojen aikana teemana on myös jatkuva kokonaisvaltainen ammatillinen kehittyminen.
Opinnäytetyön kolmas vaihe, pohdinta, yhdistää teorian ja käytännön, tuoden esiin kirjoittajan omat pohdinnat ja havainnot seurantaviikkojen kehityksestä matkustamohenkilökunnan jäsenen työssä. Pohdintaosiossa kirjoittaja syventyy henkilökohtaiseen reflektioon ja arvioi omaa kehittymistään sekä hankkimiaan kompetensseja matkustamohenkilökunnan esihenkilön rooliin.
Kirjoittaja kokee opinnäytetyöprosessin vahvistaneen hänen omia matkustamohenkilökunnan jäsenen kompetenssejaan kehityskohteiden avulla. Seurantajakso tarjosi konkreettisen mahdollisuuden seurata kirjoittajan ammatillista kehittymistä ja valmiuksia työskennellä matkustamohenkilökunnan esihenkilönä tulevaisuudessa.
Lähtötilanteen kuvauksessa kirjoittaja tarkastelee matkustamohenkilökunnan roolin merkitystä ja vastuita lentoyhtiössä sekä syventyy matkustamohenkilökunnan työtehtäviin ja vastuisiin niin turvallisuuden kuin asiakaspalvelun näkökulmasta. Kirjoittaja pureutuu siihen, miten matkustamohenkilökunta on vuorovaikutuksessa lentäjien, maahenkilökunnan, muiden keskeisten osastojen ja sidosryhmien kesken. Opinnäytetyössä tuodaan esiin myös työn vaatimukset ja haasteet.
Opinnäytetyön toisessa osiossa kirjoittaja kuvaa yksityiskohtaisesti omia kokemuksiaan ja havaintojaan matkustamohenkilökunnan jäsenen roolissa kahdeksan seurantaviikon ajan. Ennen jokaista seurantaviikkoa esitetään tietoperustasivu, joka toimii teoreettisena taustana ja kontekstina kehityskohteen konkreettiselle havainnollistamiselle. Seurantaviikkojen päiväkirjamerkinnät kertovat erilaisia tilanteita ja haasteita, joita matkustamohenkilökunnan jäsen voi kohdata päivittäisessä työssään. Seurantaviikkojen aikana kirjoittaja tarkastelee ja arvioi kehityskohteiden toteutumista, jotka on räätälöity vastaamaan matkustamohenkilökunnan esihenkilön kompetensseja. Seurantaviikkojen aikana teemana on myös jatkuva kokonaisvaltainen ammatillinen kehittyminen.
Opinnäytetyön kolmas vaihe, pohdinta, yhdistää teorian ja käytännön, tuoden esiin kirjoittajan omat pohdinnat ja havainnot seurantaviikkojen kehityksestä matkustamohenkilökunnan jäsenen työssä. Pohdintaosiossa kirjoittaja syventyy henkilökohtaiseen reflektioon ja arvioi omaa kehittymistään sekä hankkimiaan kompetensseja matkustamohenkilökunnan esihenkilön rooliin.
Kirjoittaja kokee opinnäytetyöprosessin vahvistaneen hänen omia matkustamohenkilökunnan jäsenen kompetenssejaan kehityskohteiden avulla. Seurantajakso tarjosi konkreettisen mahdollisuuden seurata kirjoittajan ammatillista kehittymistä ja valmiuksia työskennellä matkustamohenkilökunnan esihenkilönä tulevaisuudessa.