En fungerande varumärkesidentitet för ett hållbart varumärke
Puranen, Tilda (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120233660
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120233660
Tiivistelmä
Detta arbete diskuterar hur man bildar en identitet för ett varumärke. I arbetet gås det igenom vad en varumärkesidentitet är och vilka alla saker som man måste ta i hänsyn då man grundar en identitet eller personlighet åt ett varumärke. Ämnesområdena för arbetet är varumärken, marknadsföring och webbdesign. Metoderna för arbetet inkluderar forskning av artiklar som skrivits om varumärkesidentitet och jämförelser mellan 17 olika nätbutiker för kläder. Arbetet fokuserar också på att se skillnaden mellan varumärkesidentiteten hos varumärken som säljer snabbmode och varumärken som säljer hållbart mode, för att klarlägga hur viktig varumärkesidentiteten är för att hitta rätta målgruppen åt varumärket. Syftet med arbetet är att visa vilka saker påverkar en varumärkesidentitet och på så sätt klarlägga hur man bygger upp en fungerande identitet för varumärken. Forskningen som gjorts i arbetet implementeras till en nätbutik
för hållbara träningskläder för att konkret visa resultaten av forskningen. Arbetet visar klart skillnaden på hur varumärkesidentiteten skiljer sig mellan nätbutiker för hållbart mode och nätbutiker för snabbmode. Arbetet demonstrerar hur effektiv en bra varumärkesidentitet är. Nätbutiken som skapades i arbetet var en del av en kursproduktion. Arbetet går inte in i detalj på hur man konkret bygger en nätbutik eller hur man grundar ett varumärke.
för hållbara träningskläder för att konkret visa resultaten av forskningen. Arbetet visar klart skillnaden på hur varumärkesidentiteten skiljer sig mellan nätbutiker för hållbart mode och nätbutiker för snabbmode. Arbetet demonstrerar hur effektiv en bra varumärkesidentitet är. Nätbutiken som skapades i arbetet var en del av en kursproduktion. Arbetet går inte in i detalj på hur man konkret bygger en nätbutik eller hur man grundar ett varumärke.