Henkilökohtaisesta poliittiseen : yksityisen ja yhteisen kiista autoetnografisessa työskentelyssä
Joensuu, Vilja (2023)
Joensuu, Vilja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133503
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kuvaa prosessia, joka syntyi kahden rinnakkain toteutetun taideprojektin työstämisestä. Yhteisötaideteos Vilttimanifesti sekä taidenäyttely ja -julkaisu Pavlov Girls -88 käsittelevät vuonna 2021 käynnistynyttä #punkstooliikettä ja sen vaikutuksia taiteellisen tutkimuksen keinoin. Opinnäytetyö tarkastelee henkilökohtaisen tason kautta kysymyksiä vallasta, tekijyydestä ja henkilökohtaisen suhteesta poliittiseen. Se ottaa osaa seksuaalisesta häirinnästä ja hyväksikäytöstä käytävään yhteiskunnalliseen keskusteluun.
Taiteelliseen työskentelyyn ja sen tulkintaan on sovellettu autoetnografista työtapaa. Se asettaa tarkastelun kohteeksi tekijän paikantumisen aiheeseen ja alakulttuuriyhteisöön. Paikantumisen prosessissa avataan yhteisötaiteen asetelmiin ja valtasuhteisiin liittyviä kiistoja. Opinnäytetyö tarkastelee kriittisesti autoetnografisen työskentelyn avoimen henkilökohtaisuuden ja anonyymiyteen perustuneen #punkstoo-liikkeen väliltä löytyvää jännitettä.
Opinnäytetyö tunnistaa yhteisötaiteessa ja autoetnografisessa työskentelyssä kohtia, joissa tekijyyden ja vallan sekä yksityisen ja yhteisen väliset kiistat tulevat näkyviksi. Se tarkastelee erilaisia tapoja, joilla tekijyys muodostuu ja tulee näkyväksi tai peitetyksi toteutuneissa projekteissa. Se ehdottaa kriittistä autoetnografiaa käyttökelpoiseksi työkaluksi yhteisötaiteen tekemiseen. This thesis depicts the process that unfolded between two parallel art projects. Community art project Quilt Manifesto and art exhibition and -publication Pavlov Girls -88 reflect the #punkstoo-movement of 2021 and the impacts it had through an artistic research practice. From a level of personal reflection, the process examines questions of power dynamics, authorship, and the relation between the personal and the political. It comments on the public discussion on sexual harassment and abuse.
The position of the artist in relation to the context is reflected through an autoethnographic approach. The process of positioning reveals tensions with the power dynamics and structures related to community art. The tension between the use of personal experience in autoethnographic work and the utilizing of anonymity in the punkstoo-movement is examined critically.
The results of the thesis identify and locate critical questions of authorship and power dynamics in community art and tensions between the private and the common. It examines the different ways authorship and subjectivity were created, presented, and obscured in the art projects. It proposes critical autoethnography as an applicable method for community art projects.
Taiteelliseen työskentelyyn ja sen tulkintaan on sovellettu autoetnografista työtapaa. Se asettaa tarkastelun kohteeksi tekijän paikantumisen aiheeseen ja alakulttuuriyhteisöön. Paikantumisen prosessissa avataan yhteisötaiteen asetelmiin ja valtasuhteisiin liittyviä kiistoja. Opinnäytetyö tarkastelee kriittisesti autoetnografisen työskentelyn avoimen henkilökohtaisuuden ja anonyymiyteen perustuneen #punkstoo-liikkeen väliltä löytyvää jännitettä.
Opinnäytetyö tunnistaa yhteisötaiteessa ja autoetnografisessa työskentelyssä kohtia, joissa tekijyyden ja vallan sekä yksityisen ja yhteisen väliset kiistat tulevat näkyviksi. Se tarkastelee erilaisia tapoja, joilla tekijyys muodostuu ja tulee näkyväksi tai peitetyksi toteutuneissa projekteissa. Se ehdottaa kriittistä autoetnografiaa käyttökelpoiseksi työkaluksi yhteisötaiteen tekemiseen.
The position of the artist in relation to the context is reflected through an autoethnographic approach. The process of positioning reveals tensions with the power dynamics and structures related to community art. The tension between the use of personal experience in autoethnographic work and the utilizing of anonymity in the punkstoo-movement is examined critically.
The results of the thesis identify and locate critical questions of authorship and power dynamics in community art and tensions between the private and the common. It examines the different ways authorship and subjectivity were created, presented, and obscured in the art projects. It proposes critical autoethnography as an applicable method for community art projects.